افسردگی یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی

بسیاری از بانوان افسردگی قاعدگی را تجربه می کنند که یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS است. PMS ترکیبی از علائم فیزیکی، احساسی و رفتاری است که در قبل و هنگام قاعدگی رخ می دهد. به دلیل وجود PMS، ممکن است احساس افسردگی داشته باشید و علائم دیگری را مانند ویار غذا، دلدرد، ضعف، حساسیت سینه ها و سایر علائم را تجربه کنید. همچنین ممکن است افسردگی شدیدی را به اسم اختلال افسردگی پیش از قاعدگی یا PMDD تجربه کنید و حتی ممکن است اگر از قبل افسردگی داشته باشید، حین قاعدگی، این افسردگی، شدید تر شود.

علائم سندروم پیش از قاعدگی از 2 هفته قبل از عادت ماهانه نمایان می شوند. این علائم حداقل باید برای دو عادت ماهانه رخ دهند تا به عنوان PMS شناخته شوند. حداقل 75% از بانوان، از PMS رنج می برند.

عوض شدن خلق و خو، یکی از نشانه های سندروم پیش از قاعدگی

یکی از نشانه های افسردگی قاعدگی، عوض شدن عجیب خلق و خوی زنان قبل از شروع عادت ماهانه است. این تغییر خلق و خو بیشتر در 20 تا 30 سالگی رخ می دهد.

دلایل افسردگی قاعدگی
اینکه چه چیزی دقیقا افسردگی قاعدگی مربوط به PMS را به وجود می آورد، دقیقا مشخص نیست، اما بیشتر به تغییرات سطح هورمون ها در نیمه دوم سیکل قاعدگی مربوط است. تغییرات در سطح هورمون های پروژسترون و استروژن بر سطح سروتونین در بدن تاثیر می گذارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است، که به تنظیم اشتها، چرخه خواب و خلق و خو کمک می کند. سطح کم هورمون های سروتونین می تواند به عصبی شدن، ناراحتی، ویار غذایی غیر معمول و مشکلات در خواب منجر شود. همه این نشانه ها از علائم PMS هستند. علاوه بر این علائم و افسردگی قاعدگی، ممکن است علائم دیگری را نیز داشته باشید:

استرس در زمان قاعدگی
در این زمان، زنان برای کوچک ترین مشکل نیز، استرس می گیرند و برخی نیز همیشه استرس دارند. ریلکسیشن بهترین درمان در این مواقع است. آن هایی که به موسیقی علاقه دارند، گوش دادن به موسیقی عادی آرامش بخش، بهترین پیشنهاد برای رفع استرس PMS است. فراموشی، گریه، معمولا به دلیل درد شدید شکمی رخ می دهد.

سندروم پیش از قاعدگی

چگونه تغییرات خلق و خویی دوران پیش از قاعدگی را مدیریت کنیم؟

اگرچه درمان قطعی برای علائم سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد، اما نکاتی وجود دارد که با رعایت کردن آن ها می توانید این علائم را بهتر مدیریت کنید.

لیست این نکات عبارت اند از:
تغذیه سالم
هر مواد غذایی که مصرف می کنید، بر شدت سندروم پیش از قاعدگی موثر است. خوردن غذاهایی با قند و کربوهیدرات کمتر به کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی بسیار کمک می کند. سطح قند کربوهیدرات هایی که مصرف می کنید بر علائم سندروم پیش از قاعدگی بسیار موثر است و باید آن را کنترل کنید.

همیشه مقداری منیزیم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

همچنین به جای 3 وعده غذایی سنگین، 6 وعده غذایی سبک را امتحان کنید. این کار موجب نگه داشتن سطح قند بدنتان می شود. مصرف غذاهایی که سرشار از منیزیم هستند می توانند به تغییرات خلق و خویی و تنظیم هورمون سروتونین در طول قاعدگی کمک کنند.

پرهیز از مصرف کافئین و الکل
پرهیز از مصرف مواد غذایی سرشار از کافئین و الکل، به مدیریت علائم PMS و تغییرات خلق و خویی کمک می کند. مصرف الکل یکی از عوامل افسردگی است و در دوران قاعدگی نباید مصرف شود. کافئین موجب افزایش اضطراب، استرس و بی خوابی می شود؛ که همگی از علائم سندروم پیش از قاعدگی هستند.

داشتن فعالیت منظم در دوران PMS
داشتن فعالیت در دوران پریودی، می تواند ایده خوبی باشد. چراکه داشتن فعالیت صحیح می تواند به کشش عضلات و از طرفی دیگر به جریان انداختن اکسیژن در عضلات کمک کند. همچنین ورزش به ترشح هورمون اندروفین جهت تقویت خواب و شادابی بیشتر کمک می کند. علاوه بر این ها داشتن فعالیت بدنی منظم، به بهبود علائم احساسی سندروم پیش از قاعدگی، بسیار کمک می کند.

داشتن خواب کافی
داشتن استراحت به ریلکسیشن بدن در هر زمانی کمک می کند. علائم PMS با داشتن خواب کافی در طول شبانه روز می تواند به راحتی مدیریت شود.

دوری از افراد و موقعیت های پر استرس
استرس یکی از عوامل اصلی است که بر علائم PMS بانوان بسیار تاثیر گذار است. بسیار مهم است که بتوانبد استرس خود را مدیریت کنید. سعی کنید کار هایی را انجام دهید که برایتان آرامش بخش است و استرستان را رفع می کند و همچنین سعی کنید از افراد و موقعیت های پر استرس دوری کنید تا بتوانید استرس خود را مدیریت کنید. مسافرت با دوستان و خانوانده نیز می تواند بسیار موثر باشد.

تغییرات خلق و خویی PMS چقدر طول می کشد؟
این تغییرات خلق و خویی معمولا به طور متوسط می تواند به مدت 18 تا 20 روز طول بکشد. این علائم تقریبا از روز چهاردهم سیکل شروع می شوند و می توانند تا 7 روز پس از قاعدگی ادامه داشته باشند.این تغییرات خلق و خویی بلافاصله پس از اتمام قاعدگی، فروکش می کنند.

منبع: سلامت نیوز

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا