آشنایی با عملکرد انواع ویتامین ها

زنان نیازهای غذایی خاصی دارند که در طول عمرشان تغییر می کند. به عنوان مثال، نوجوانان نسبت به زنان یائسه نیازهای غذایی متفاوتی دارند و زنان باردار و شیرده به مقادیر بیشتری از مواد مغذی خاص نسبت به زنان غیر باردار نیاز دارند. علاوه بر این، نیاز به مواد مغذی ممکن است بسته به سلامت کلی و سبک زندگی هر فرد متفاوت باشد.

در این مقاله به عملکرد انواع ویتامین ها در بدن و به خصوص ویتامین های لازم برای زنان می پردازیم.

انواع ویتامین ها

ویتامین ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند:

ویتامین‌های محلول در آب از هشت ویتامین B تشکیل شده‌اند: B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 (فولات)، و B12. کوبالامین)، و همچنین ویتامین C (2 منبع معتبر). ویتامین های A، D، E و K جزء ویتامین های محلول در چربی محسوب می شوند.

ویتامین های محلول در آب، به راحتی در بدن ذخیره نمی شوند و باید به طور مداوم از طریق رژیم غذایی تامین شوند. از سوی دیگر، ویتامین های محلول در چربی در بافت های بدن ذخیره می شوند و برای مدت طولانی تری در بدن حفظ می شوند.

توصیه هایی برای مصرف ویتامین ها برای بانوان

ویتامین C: توجه داشته باشید که زنان سیگاری به 35 میلی گرم ویتامین C اضافی در روز نیاز دارند. همچنین، زنان باردار و شیرده زیر 19 سال به 5 میلی گرم کمتر ویتامین C در روز نسبت به زنان باردار و شیرده 19 سال یا بیشتر نیاز دارند. نیاز روزانه به ویتامین D در زنان باردار و شیرده بسیار بیشتر از توصیه های فعلی است.

ویتامین ها

عملکرد ویتامین های محلول در آب

B1. تیامین به تبدیل مواد مغذی به انرژی کمک می کند و برای عملکرد مناسب سلول های بدن مورد نیاز است. زنان باردار، زنانی که داروهای ادرار آور برای طولانی مدت مصرف می کنند و زنانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته اند، بیشتر در معرض خطر بیشتری برای کمبود تیامین هستند.

B2. ریبوفلاوین برای تولید انرژی و رشد بدن مورد نیاز است. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. زنان باردار و شیرده، زنان مبتلا به اختلالات خوردن و زنان مسن در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین B2 هستند.

B3. نیاسین برای عملکرد سیستم عصبی، تولید انرژی و واکنش های آنزیمی ضروری است. زنانی که کمتر غذاهای غنی از نیاسین مصرف می کنند، ممکن است در معرض خطر باشند.

B5. اسید پانتوتنیک پیش ساز کوآنزیم A است که برای فرآیندهای ضروری مختلف مانند تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز است. کمبود ویتامین B5 بسیار نادر است.

B6. پیریدوکسین برای متابولیسم درشت مغذی ها، عملکرد سیستم ایمنی و تولید انتقال دهنده های عصبی مهم است. برخی از جمعیت‌ها، مانند زنان مبتلا به چاقی و بیماری‌های خود ایمنی، بیشتر احتمال دارد سطح B6 پایینی داشته باشند.

B7. بیوتین نقش کلیدی در تولید انرژی و تنظیم استرس اکسیداتیو دارد. زنان باردار، کسانی که بیش از حد الکل مصرف می کنند و زنانی که از داروهای خاص استفاده می کنند، احتمالا سطح بیوتین پایینی داشته باشند.

B9. فولات برای تولید DNA، RNA، گلبول های قرمز، پروتئین ها و انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز است. کمبود این ویتامین می تواند ناشی از مصرف ناکافی رژیم غذایی، شرایط سوء جذب، تداخلات دارویی، بارداری، وابستگی به الکل و موارد دیگر باشد.

B12. برای عملکرد عصبی و تولید گلبول های قرمز و DNA ضروری است. کمبود این ویتامین می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا شرایط خاص پزشکی، از جمله بیماری های خود ایمنی و سوء جذب باشد.

ویتامین C. به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و در عملکرد سیستم ایمنی و تولید کلاژن و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. سیگار کشیدن و نوشیدن زیاد الکل خطر کمبود ویتامین C را افزایش می دهد.

عملکرد ویتامین های محلول در چربی

ویتامین A. برای بینایی سالم، عملکرد سیستم ایمنی، رشد سلولی و رشد جنین ضروری است. زنان مبتلا به فیبروز کیستیک و زنان در کشورهای در حال توسعه بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین A هستند.

ویتامین D. کمبود ویتامین D شایع است. این ویتامین نقش مهمی در حفظ سطح کلسیم، تولید انسولین و عملکرد سیستم ایمنی دارد. زنان مبتلا به چاقی، زنان مسن و زنان بستری در بیمارستان بیشتر در معرض خطر کمبود این ویتامین هستند.

ویتامین E. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و برای ارتباطات سلولی و عروق خونی و سلامت سیستم ایمنی مورد نیاز است. کمبود ویتامین E نادر است اما می تواند در زنان مبتلا به بیماری هایی که باعث سوء جذب چربی می شود رخ دهد.

ویتامین K. برای سلامت استخوان و قلب مهم است و برای لخته شدن خون سالم، لازم است. کمبود ویتامین K می تواند در زنان مبتلا به اختلالات ژنتیکی خاص رخ دهد و ناشی از مصرف ناکافی رژیم غذایی یا استفاده از برخی داروها باشد.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا