تداخل دارویی با ویتامین چیست؟

اکثر افراد هر زمان که فرصت کنند مکم های ویتامین را مصرف می کنند و زمان مشخصی برای مصرف این مکمل ها در نظر ندارند. از طرفی افراد زیادی هستند که به محض ابتلا به بیماری های میکروبی یا ویروسی اقدام به دریافت مکمل ها می کنند، غافل از اینکه برخی از مکمل های ویتامینی با دارو های آنتی بیوتیک ممکن است تداخل دارویی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا تداخل های دارویی رایج در اثر مصرف ویتامین ها را بررسی کنیم .

تداخل دارویی مکمل ها

آهن : آهن نباید همراه با کلسیم مصرف شود، چرا که کلسیم در جذب آهن اختلال ایجاد می کند. از طرفی آهن و روی (زینک) با هم تداخل دارند و جلوی جذب یکدیگر را می گیرند؛ پس بهتر است این دو مکمل به صورت یک روز در میان مصرف شوند.

ویتامین E: دریافت زیاد مس، آهن و منگنز می تواند باعث کاهش ذخایر این ویتامین شود. دارو های ضد انعقاد خون مانند وارفارین و حتی آسپرین با مکمل هایی مانند ویتامین E، ویتامین K ممکن است تداخل داشته باشد.

ویتامین B کمپلکس: مصرف زیاد قهوه به علت وجود کافئین، می تواند باعث دفع سریع تر این ویتامین شود. از طرفی مصرف دارو های ضد بارداری نیز باعث کاهش سطح این ویتامین می شود.

نکات کلی درباره تداخل دارویی با ویتامین

برخی مکمل هایی مانند آهن، ویتامین b3 و ویتامین A، ممکن است با داروهای مربوط به کنترل کلسترول تداخل جدی ایجاد کنند.

مکمل هایی مانند کلسیم، آهن، روی و منیزیم ممکن است با آنتی بیوتیک های خوراکی تداخل داشته باشند.

کلسیم با آنتی بیوتیک های تتراسایکلین تداخل دارد، لذا این مکمل نباید همزمان با این داروها مصرف شود.

بررسی تداخل بین دارو های مصرفی شما

وب سایت drug interaction checker، وب سایتی معتبر برای تشخیص انواع تداخلات دارویی است. برای بهره مندی از این سایت کافی است دارو ها و مکمل هایی که مصرف می کنید را وارد کنید تا در نهایت احتمال تداخل های دارویی در بین دارو های مصرفی را تعیین کند.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا