راه های پیشگیری از سرطان پروستات

خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد. حدود 60 درصد سرطان های پروستات در ایالات متحده در مردان 65 ساله یا بالاتر تشخیص داده می شود. از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، در این مقاله قصد داریم تا راه های پیشگیری از سرطان پروستات را بررسی کنیم.

هیچ پیشگیری مطلقی وجود ندارد، اما شواهد نشان می دهد که رژیم غذایی نقش کلیدی ایفا می کند؛ از این رو برای آشنایی با نکات رژیم غذایی و اطلاعات بیشتر درباره ی آن ها، این مطلب را از دست ندهید.

گوجه فرنگی بخورید

گوجه فرنگی، هندوانه و سایر غذاهای قرمز رنگ دارای آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن هستند. برخی از مطالعات اخیر نشان می دهد مردانی که از  گوجه فرنگی استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که گوجه فرنگی مصرف نمی کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند.

یک مطالعه در سال 2018 در اسپانیا نشان داده است که جذب لیکوپن از گوجه فرنگی پخته شده برای بدن، به مراتب آسان تر است. هرچه گوجه فرنگی قرمزتر باشد، دارای لیکوپن بیشتری است ؛ این بدان معنا است که گوجه‌فرنگی‌های رنگ روشن که خیلی زود چیده می‌شوند، لیکوپن کمتری نسبت به گوجه‌فرنگی‌های رسیده دارند.

پیشگیری از سرطان پروستات

ماهی و امگا 3 را فراموش نکنید

مطالعه‌ای در سال 2013 انجام شد که نشان می‌داد مردانی که اسیدهای چرب امگا 3 غلظت بالایی در خونشان دارد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

اما این در حالی است که تحقیقات بیشتر در سال 2015 در منابع مورد اعتماد نشان داد که مشکلاتی در این تحقیق وجود دارد و محققان اظهار داشتند که در واقع ارتباطی بین افزایش مصرف امگا 3 و خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود ندارد. به همین علت بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید تا باتوجه به شرایط بدنی شما، بهترین تجویز را داشته باشد.

سویا و چای سبز را در رژیم غذایی داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد که وجود ماده ای مغذی به نام ایزوفلاون ها که در مواد غذایی مانند نخود، عدس، جوانه یونجه، بادام زمینی و چای سبز یافت می شود.

مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد که مردانی که چای سبز می‌نوشند یا مکمل‌های عصاره چای سبز مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مصرف نمی‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات هستند.

مروری بر مطالعات بالینی در سال 2010 نشان داد که تحقیقات سلولی و حیوانی ارتباط بین ترکیبات کلیدی چای سبز و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را تایید می کند البته منابع دیگر خاطرنشان کردند که آزمایشات بالینی انسانی بیشتری برای این مساله مورد نیاز است.

پیشگیری از سرطان پروستات

برای ورزش کردن وقت بگذارید

پزشکان معتقدند که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات را افزایش می دهد. ورزش منظم می تواند در حفظ وزن سالم به شما کمک کند و علاوه بر هزاران فایده ای که دارد از ابتلا به سرطان پروستات نیز پیشگیری کند.

برای ورزش کردن لزوما نیازی به باشگاه و دمبل نیست بلکه شما می توانید ورزش های راحتی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، یوگا و … را در برنامه خود قرار دهید.

مجله سلامت بینه

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا