5 حقیقت عجیب در مورد DNA شما

در سال 1953 ، زیست شناسان مولکولی جیمز واتسون و فرانسیس کریک ساختار شیمیایی مولکول DNA را کشف کردند . روز جهانی DNA در 25 آوریل به یاد بزرگداشت دستاوردهای دو دانشمند انگلیسی جشن گرفته می شود.

DNA ، که مخفف عبارت دئوکسی ریبو نوکلئیک اسید است ، حاوی دستورالعمل های ژنتیکی برای رشد و عملکرد یک موجود زنده است. در اینجا به چند مورد که ممکن است بخواهید در مورد این عنصر کلیدی زندگی در بدن خود بدانید اشاره میکنیم :

حقایقی درباره DNA

1- مقداری از DNAشما انسانی نیست دانشمندان می گویند حدود ۵ تا ۸ درصد DNA آدم ها، ویروسی است! انسان ها به طور تقریبی دارای ۱۰۰ هزار رشته DNA ویروسی قدیمی هستند که در طول سیر تکاملی شان جمع آوری و ذخیره شده است.

2- ۹۹ درصد DNA همه انسان ها شبیه یکدیگر است تنها 1 درصد آن با هم متفاوت است که باعث می شود ما از نظر رنگ پوست ، مو، چشم، حالت بدن، قد و سایر موارد دیگر با همدیگر تفاوت داشته باشیم.

ساختار DNA

3- ساختار ژنتیک انسان بسیار شبیه به میمون و موز است انسان ها از نظر ساختار ژنتیکی بسیار شبیه به پستانداران نخستین نظیر اورانگوتان ها، شامپانزه ها و گوریل ها بوده و از نظر علمی نیز DNA ما انسان ها ۹۶ درصد مشابه به این گروه از جانداران است؛ اما باید بدانید که علاوه براین DNA ما ۵۰ درصد با موز و ۷۰ درصد با موش و حلزون مطابقت دارد.

4- متأسفانه انسان ها قادر به تغییرات ژنتیکی و اصلاح ساختار DNA خود نیستند، اما جالب است بدانید که اختاپوس ها می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. با این حال طی یک اقدام بسیار جالب، دانشمندان توانسته اند با ساخت یک ابزار پیچیده مبتنی بر پروتئین ، کاری کنند که DNA خود را اصلاح کند تا با ایجاد این تغییر از بروز بیماری های ارثی در دوران بزرگسالی کودک جلوگیری شود.

5- دو قلو های یکسان DNA مشابه دارند اما محیط و سبک زندگی آن ها می تواند تفاوت هایی را در ساختار DNA آن ها ایجاد کند؛ و تشخیص این تفاوت های ایجاد شده بعضاً به قدری دشوار است که باعث شده تا دانشمندان مجبور به طراحی آزمایش ویژه ای برای تشخیص آن ها شوند.

بینه یک کلیک تا سلامتی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: 3.35 ( 1 رای)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا