واکسن های کرونا چطور کار می کنند؟

در قرن بیستم تحقیق آزمایش و تولید واکسن ها بیش از یک دهه به طول می‌انجامید. اما واکسن های mRNA برای مقابله با کووید 19 به صورت اضطراری در کمتر از 11 ماه تولید شدند. راز پشت پرده ی تولید این واکسن ها پیشرفت تکنولوژی است.

دهه هاست که واکسن های mRNA (اِم آر اِن اِی) در حال توسعه هستند. این نوع واکسن ها راهکار جدیدی برای بالابردن سطح ایمنی بدن هستند که بدون ایجاد هیچ گونه عفونتی در بدن، از ما در برابر ویروس ها محافظت می کنند.

در آینده این رویکرد ممکن است باعث درمان بیماری های جدید دیگری نیز بشود، بنابراین لازم است بگوییم که این واکسن ها چطور کار می کنند…

واکسن mRNA چیست؟

همانطور که از نام این نوع واکسن‌ها پیدا است mRNA یا ریبونوکلئیک اسید پیام رسان یک مولکول طبیعی است که توالی ژنتیکی یک ژن را نسخه برداری می کند و آن را برای ساخت پروتئین، منتقل می کند. زمانی که سلول های بدن mRNA را پردازش می کنند سلولی به نام ریبوزوم ساختار دریافت شده را برای ساخت پروتئین کد شده ترجمه می کند.

mRNA (اِم آر اِن اِی) موجود در این واکسن ها هم دقیقا به همین شیوه عمل می کنند. اما دانشمندان از این مولکول برای ایمن کردن بدن ما در برابر ویروس ها استفاده می کنند. ابتدا محققان میلیون ها مولکول mRNA را با دستورالعمل هایی برای یک پروتئین ویروس خاص، رمز گذاری می کنند و لازم است بدانید که این قسمت از ویروس به خودی خود بی ضرر است، اما برای آموزش واکنش سیستم ایمنی بدن ما در برابر ویروس ها بسیار مفید است.

دانشمندان این مولکول ها را به یک نانو ذره که تقریبا هزار برابر کوچکتر از یک سلول معمولی است، وارد می کنند. جنس این نانو ذره مانند لیپید یا چربی است که در اطراف سلول ها قرار دارد و این نانو ذره برای محافظت از mRNA و ورود آن به سلول در نظر گرفته شده است. در آخر مواد قندی و نمکی به mRNA اضافه می شود و این مواد کمک می کنند تا نانو ذرات سالم به مقصد برسند.

واکسن mRNA 

واکسن های mRNA چطور باعث ایمن شدن بدن می شوند؟

بعد از تزریق واکسن، نانو ذرات موجود در واکسن با سلول های بدن، برخورد می کنند و پوشش چربی هر نانو ذره با غشای چربی یک سلول ترکیب می شود و mRNA را آزاد می کند.

زمانی که mRNA وارد سلول می شود، ریبوزوم ساختار آن را برای بدن تفسیر می کند و بدن شروع به جمع آوری پروتئین های ویروسی می کند که در واکسن های کووید 19، این پروتئین ها روی سطح ویروس پیدا می شوند؛ در واکسن ها تنها پروتئین هایی که در سطح ویروس یافت می شوند، وجود دارند و این پروتئین ها تنها باعث واکنش ایمنی بدن می شوند.

فعال شدن سیستم ایمنی بدن در بعضی از افراد، با نشانه هایی مانند خستگی، تب و درد عضلانی همراه است. این علائم به معنی بیماری نیستند، بلکه به معنای شروع اثربخشی واکسن هستند. بدن برای مبارزه با پروتئین موجود در واکسن، آنتی بادی تولید می کند و این آنتی بادی برای دفاع از عفونت های ناشی از ویروس کرونا در بدن باقی می مانند.

این پروتئین در انواع ویروس کرونا یافت می شود؛ به همین دلیل است که واکسن از شما دربرابر جهش های احتمالی ویروس، محافظت می کند.

واکسن mRNA 

نکات مهم در رابطه با واکسن های کرونا بر پایه ی mRNA

برای اطمینان از خراب نشدن این مواد، واکسن ها قبل از استفاده در دمای 20- تا 80- درجه سانتی گراد نگهداری می شوند. اِم آر اِن اِی یک مولکول موقتی است که حتی برای رسیدن به DNA به آنزیم ها و سیگنال های اضافی نیاز دارد چه برسد به این که به تنهایی توانایی تغییر DNA را داشته باشد. در هیچ یک از انواع واکسن های mRNA ، اجزای تغییر دهنده ی DNA وجود ندارد.

این واکسن ها نسبت به واکسن های قدیمی کارایی بیشتری دارند. واکسن های سنتی حاوی قسمت هایی از ویروس و یا نسخه های ضعیف شده ی ویروس زنده هستند که زمان زیادی برای تحقیق روی این نوع واکسن ها صرف می شد؛ اما واکسن های mRNA ، در واقع حاوی ذرات ویروسی نیستند؛
بنابراین لازم نیست که از ابتدا ساخته شوند.

هر واکسن mRNA ، تقریبا می تواند مواد تشکیل دهنده ی یکسانی داشته باشد که با تغییر یک مولفه ی ثابت در واکسن، می توان هر بیماری را درمان کرد.  برای درمان بیماری های جدید، محققان پروتئین ویروسی مناسبی را شناسایی و آن را در mRNA کد گذاری می کنند و سپس mRNA جدید را جایگزین mRNA موجود در واکسن های قبلی می کنند.

این کار می تواند ساخت واکسن های جدید را در طی چندین هفته را امکان پذیر کند و یک ابزار جدید انعطاف پذیر برای مبارزه ی بی پایان با بیماری ها، در اختیار بشر قرار دهد.

بینه یک کلیک تا سلامتی 

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: 4.3 ( 1 رای)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا