قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون کرونا، افراد بیشتری برای تزریق واکسن کاندید می شوند و لازم است آمادگی لازم برای واکسیناسیون کرونا در افراد به وجود آمده باشد، در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد قبل و بعد از تزریق واکسن را به شما یادآور شویم.

نکات مهم قبل از واکسیناسیون کرونا

  • یکی از نکاتی که به عنوان آمادگی برای واکسیناسیون کرونا باید به آن توجه داشته باشید، این است که اگر با فردی که به تازگی به کرونا مبتلا شده است تماس نزدیک داشته اید، حداقل 2 هفته باید صبر کنید و در صورتی که علائمی نداشتید، می توانید واکسن بزنید.
  • اگر زمانی که نوبت تزریق واکسن شما شد، به کرونا مبتلا بودید و یا علائم مشکوکی داشتید، حداقل 4 هفته بعد از شروع علائم و یا 2 هفته بعد از بهبودی کامل، می توانید اقدام به دریافت واکسن کنید. لازم به ذکر است که قبل از تزریق واکسن نیازی به انجام تست PCR نیست.
  • قبل از تزریق واکسن، نیازی به مصرف دارو های مسکن نیست؛ در صورتی که بعد از تزریق واکسن تب یا درد داشتید، می توانید از دارو های مسکن استفاده کنید و این دارو ها باعث کاهش تاثیر واکسن نمی شوند.
  • در صورتی که به بیماری های خاص مثل اختلالات انعقادی، نقص ایمنی و یا سرطان مبتلا هستید، قبل از دریافت واکسن با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که بیمار بعد از دریافت دوز اول واکسن، با بیمار مبتلا به کرونا در تماس بود و به کرونا مبتلا شد؛ در صورت بهبود علائم و اتمام قرنطینه 18 الی 21 روزه، منعی برای دریافت دوز دوم وجود ندارد. اما اگر در زمان دریافت دوز دوم، فرد هم چنان علائمی داشته باشد، تا زمان بهبودی کامل نباید دوز دوم واکسن را دریافت کند.
  • اگر شخص دریافت کننده واکسن به دلیل بیماری زمینه ای از آسپرین استفاده می کند، نباید سَر خود اقدام به قطع دارو کند و باید در این باره با پزشک خود مشورت کند.

آمادگی برای واکسیناسیون کرونا

نکات مهم بعد از واکسیناسیون کرونا

  • نهایت تا 72 ساعت انتظار می رود که عوارض بعد از تزریق واکسن را داشته باشید. عوارض تزریق واکسن شامل علائمی مانند: سردرد، خستگی، تب، درد عضلانی و درد در محل تزریق است. اگر علائمی بیش از 72 ساعت ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که علائمی مانند: گلودرد، در در قفسه سینه و سرفه از علائم رایج تزریق واکسن نیستند.

  • بعد از دریافت یک دوز واکسن، ایمنی لازم حاصل نمی شود پس باید بیشتر از قبل مراقب خودتان باشید.

مصرف مکمل های مولتی ویتامین و یا تزریق آمپول نوروبیون بعد از تزریق واکسن خطری ندارد و اثر واکسن را کاهش نمی دهد.

اغلب دارو ها هیچ تداخلی با واکسن های کرونا ندارند؛ پس نیازی نیست که سَر خود مصرف بعضی از دارو هایی که به صورت روتین مصرف می کنید را قطع کنید.

بینه فقط یک فروشگاه نیست

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا