ارتباط بین مصرف غذاهای فرآوری شده و ابتلا به سرطان روده بزرگ

محققان می گویند غذای فوق فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مردان افزایش می دهد، اما آنها هیچ خطری را برای زنان کشف نکردند. کارشناسان می گویند غذاهای فوق فرآوری شده حاوی قند، روغن و چربی هستند که می توانند خطر سرطان روده بزرگ را افزایش دهند. علاوه بر این، آنها می گویند، این غذاها دارای مواد مغذی کمی هستند. در این مقاله قصد داریم تا نتایج تحقیقات حاصل درباره این غذا ها را بررسی کنیم.

یافته های جدید در ارتباط با مصرف غذا های فرآوری شده

در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی در مورد اینکه چقدر مواد غذایی فوق فرآوری شده می‌تواند شانس ابتلا به سرطان را افزایش دهد، وجود داشته است.
مطالعه‌ای که به تازگی در مجله The BMJ توسط انجمن پزشکی بریتانیا منتشر شده است، داده‌های جدیدی را ارائه می‌کند.
محققان دانشگاه تافتس و دانشگاه هاروارد در ماساچوست گزارش دادند که مردانی که میزان بالایی از غذاهای فرآوری شده مصرف می‌کنند، 29 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نسبت به مردانی هستند که مقادیر بسیار کمتری مصرف می‌کنند. جالب است بدانید که آنها در زنان این مورد را پیدا نکردند.

مطالعات قبلی غذاهای فوق فرآوری شده را با خطرات بالای مشکلات مربوط به سلامت قلب و همچنین بیماری التهابی روده و چاقی مرتبط دانسته اند، اما مطالعات کمی ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و خطر سرطان کولورکتال را ارزیابی کرده اند.
آخرین یافته ها بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی بیش از 46000 مرد و نزدیک به 160000 زن از سه مطالعه بزرگ بر روی متخصصان مراقبت های بهداشتی ایالات متحده است که مصرف رژیم غذایی آنها هر چهار سال یک بار با استفاده از پرسشنامه های دقیق فراوانی مواد غذایی ارزیابی می شد.

غذای فوق فرآوری شده

غذاهای فوق فرآوری شده چیست؟

بیشتر غذاها تا حدی فرآوری می شوند، اما غذاهای فوق فرآوری شده مضرترین غذاها برای سلامتی محسوب می شوند. در مطالعه جدید، غذاهای فرآوری شده به‌عنوان نوشیدنی‌های گازدار، سوسیس، بیسکویت، آب نبات، سوپ یا نودل فوری، تنقلات بسته‌بندی شده شیرین و نوشیدنی‌های حاوی شیر و میوه‌ های شیرین ذکر شده‌اند.
محققان خاطرنشان کردند که این غذاها اغلب حاوی سطوح بالای قند، چربی و یا نمک و همچنین فاقد ویتامین و فیبر هستند. محققان به طور خاص مکانیسم دقیق ارتباط غذاهای فوق فرآوری شده را با افزایش خطر سرطان روده بزرگ شناسایی نکردند، اما دانشمندان چند فرضیه دارند.

چرا غذاهای فوق فرآوری شده مضر هستند؟

غذاهای فوق فرآوری شده معمولاً سرشار از قند، روغن و نشاسته تصفیه شده هستند که ترکیب میکروبیوتای روده را به طور نامطلوبی تغییر می دهند و به افزایش خطر افزایش وزن و چاقی کمک می کنند.
غذاهای فوق فرآوری شده دارای مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال بسیار کمی هستند، مواد زیست فعال مانند فیبر، کلسیم و ویتامین D هستند که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ مفید هستند.

از طرفی غذاهای فوق فرآوری شده معمولا حاوی افزودنی های غذایی مانند امولسیفایرهای رژیمی و شیرین کننده های مصنوعی هستند که برخی از انواع آنها برای افزایش پتانسیل التهابی میکروبیوم روده پیشنهاد شده است که ممکن است سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

از جمله محصولات گوشتی فرآوری شده مانند هات داگ، سالامی و سوسیس و همچنین نوشیدنی های شیرین شده با شکر با خطر سرطان روده بزرگ مرتبط هستند.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا