10 عادت اشتباه که باعث چاقی شکمی می‌شوند

عادت کاری است که معمولا بدون فکر کردن انجام می‌دهید. بنابراین اگر بتوانید عادت‌های خود را تغییر دهید، به‌راحتی و به‌طور خودکار چربی از دست می‌دهید و لاغرتر می‌شوید. در این مقاله قصد داریم تا درباره‌ی عادت‌هایی که باعث چاقی شکمی می‌شوند، صحبت می‌کنیم.

نداشتن خواب کافی

افرادی که شب‌ها کمتر از ۵ ساعت می‌‌خوابند، ۲/۵ برابر بیشتر از دیگران به چاقی شکمی مبتلا می‌شوند. به گفته‌ی کارشناسان، بیشتر بزرگسالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارند.

مصرف نوشابه‌‌ی رژیمی

اگرچه کالری نوشابه‌ی رژیمی از نوشابه‌ی معمولی کمتر است، اما نوشابه‌ی رژیمی هم خطرات و عوارض خاص خود را دارد. در یک مطالعه‌ی ۱۰ ساله که روی ۴۷۵ نفر انجام شد، اندازه‌ی دور کمر در افراد مصرف‌‌کننده‌ی نوشابه‌ی رژیمی نسبت به سایرین ۷۰ درصد افزایش یافت.

غذا خوردن به‌صورت گروهی

وقتی با دیگران غذا می‌‌خورید، حجم غذای مصرفی شما نسبت به زمانی که تنها غذا می‌خورید ۴۴ درصد بیشتر می‌شود. برای پیشگیری از چاقی شکمی لازم نیست معاشرت با دوستان‌تان را کنار بگذارید، فقط کافی است هر چند وقت یکبار این عادت را تغییر داده و دویدن یا پیاده‌روی را به برنامه‌ی خود اضافه کنید.

آگاهانه غذا نمی خورید

آگاهانه غذا خوردن به این معنی است که بدون حواس‌پرتی غذا بخورید. بدین منظور باید غذا را به‌آرامی بجوید و به طعم، بو و بافت آن توجه کنید. تماشا کردن تلوزیون یا چک کردن گوشی در هنگام غذا خوردن، باعث می شود که ذهن شما روی چیزی غیر از غذایتان تمرکز کن و متوجه‌ی سیر شدن خود نشوید و ممکن است پرخوری کنید.

سریع غذا خوردن

۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا معده پیام سیری را به مغز بفرستد. بر اساس تحقیقات، افرادی که آهسته غذا می‌خورند در هر وعده ۶۶ کالری انرژی کمتر دریافت می‌کنند، اما در مقایسه با کسانی که سریع غذا می‌خورند احساس می‌کنند که غذای بیشتری مصرف کرده‌اند.

چاقی شکمی

ننوشیدن آب کافی

هر چقدر آب بیشتری بنوشید، شانس بیشتری برای از بین بردن چربی‌های شکم دارید. در یک مطالعه، شرکت‌کنندگانی که قبل از هر وعده‌ی غذایی دو لیوان آب می‌نوشیدند، ۳۰ درصد بیشتر از سایرین وزن کم کردند. همچنین محققان آلمانی دریافتند که مصرف ۶ لیوان آب سرد در طی روز باعث می‌شود بدن‌۵۰ کالری بیشتر بسوزاند که این میزان افزایش کالری‌سوزی می‌تواند در یک سال به ۲/۲ کیلوگرم کاهش وزن منجر شود.

غذا خوردن همراه با استرس

کسانی که در پاسخ به استرس عاطفی غذا می‌خورند، ۱۳ برابر بیشتر از دیگران در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند. به این افراد توصیه می‌شود که وقتی استرس دارند آدامس بجوند، یک لیوان آب بخورند یا کمی پیاده‌روی کنند.

خوابیدن بیش از اندازه

اگرچه کم‌خوابی با افزایش وزن مرتبط است، اما خواب زیاد هم برای سلامتی مفید نیست. طبق تحقیقات، کسانی که بیش از هشت ساعت در شب می‌خوابند، در معرض ابتلا به چاقی شکمی قرار دارند.

چاقی شکمی

مصرف زیاد غذاهای شور

نمک باعث مختل شدن فرآیندهای بیولوژیکی‌ای می‌شود که به شما می‌گویند چه زمانی سیر هستید و باید دست از غذا خوردن بکشید. چربی‌ها می‌توانند این مکانیسم‌‌ها را در بدن فعال کنند، اما وقتی نمک به غذا اضافه می‌شود، این مکانیسم‌ها ضعیف می‌شوند و درنتیجه غذای بیشتری می‌خورید. به همین دلیل، توصیه می‌شود که تا حد امکان به جای نمک از گیاهان معطر و تازه برای طعم‌دار کردن غذاها استفاده کنید.

حذف وعده‌های غذایی

حذف وعده‌های غذایی احتمال ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد، به‌ویژه وقتی صحبت از صبحانه می‌شود. افرادی که وعده‌ی صبحانه‌ی خود را حذف می‌کنند، ۴/۵ برابر بیشتر از دیگران در معرض چاقی هستند. حذف وعده‌های غذایی متابولیسم را کاهش می‌دهد و به دلیل افزایش گرسنگی می‌تواند باعث پرخوری در وعده‌ی غذایی بعدی شود.

بینه فقط یک فروشگاه نیست!

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا