فواید باورنکردنی شکلات تلخ برای بدن

بیشتر مردم در سراسر جهان طرفدار شکلات هستند و سالانه حجم بالایی از این خوراکی خوشمزه را مصرف می‌کنند. با توجه به مصرف بالای شکلات، شما باید تلاش کنید بهترین و سالم‌ترین شکلات را انتخاب و مصرف کنید. خیلی‌ها بر این باور اند که شکلات تلخ به این دلیل که قند کمتری دارد گزینه‌ی سالم‌تری است. جدا از بحث سالم‌تر بودن، مزه‌ی ویژه‌ی شکلات تلخ هم باعث می‌شود خیلی‌ها به سراغ آن بروند و آن را به شکلات‌های شیرین ترجیح دهند. در این مقاله قصد داریم تا فواید شکلات تلخ را بررسی کنیم.

شکلات تلخ چیست؟

شکلات تلخ که با نام شکلات سیاه هم شناخته می‌شود، نوعی شکلات است که شیر و قند کمتری دارد. این خوراکی به جای آنکه از کره‌های بر پایه‌ی شیر ساخته شود، با کره‌ی کاکائو تهیه می‌شود.

شکلات تلخ به طور معمول دارای حجم بالایی از کاکائو، کم‌وبیش ۶۰ تا ۹۹ درصد است. همین حجم بالای کاکائو و حجم پایین شکر و لبنیات است که این شکلات را ویژه کرده و فواید آن را برای سلامتی افزایش داده است.

فواید و خواص شکلات تلخ‌ برای سلامتی

1. دارای خواص ضدسرطانی

پژوهش‌گران بر این باورند که مصرف شکلات تلخ ممکن است به کاهش ابتلا به سرطان هم کمک کند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات می‌توانند به‌ویژه خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهند. جدا از این، مطالعات دیگری هم ادعا دارند تأثیر شکلات روی کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن منجر به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود و به محافظت از بدن در برابر سرطان روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

2. بهبود سلامت قلب

فلاونول یکی از ترکیبات موجود در شکلات تلخ است که فواید زیادی برای کاهش فشار خون، بهبود جریان خون به قلب و مغز، تنظیم قند خون و همچنین حفظ سلامت قلب و عروق دارد. جدا از این، فلاونول به جلوگیری از لخته شدن پلاکت‌های خون کمک می‌کند و خطر سکته را کاهش می‌دهد.

مصرف شکلات‌های غنی از فلاونول از جمله شکلات تلخ سلامت کلی قلب شما را بهبود می‌بخشد و جلوی ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر را می‌گیرد.

3. بهبود سطح کلسترول

کره‌ی کاکائو که در شکلات تلخ پیدا می‌شود سرشار از چربی‌های سالم و پلی‌فنل است. این ترکیبات مفید به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن کار می‌کنند و منجر به کاهش التهاب، تجزیه‌ی چربی و بهبود سطح کلسترول می‌شوند.

کلسترول یک جزء ساختاری ضروری از هر سلول در بدن به شمار می‌رود. کلسترول دو نوع خوب (HDL) و بد (LDL) دارد. کلسترول خوب به انتقال کلسترول به کبد و دفع آن کمک می‌کند. ولی کلسترول بد باعث می‌شود کلسترول به شریان‌ها و سرخرگ‌ها برود و پس از انباشته شدن منجر به بیماری سختاک سرخرگ‌ها شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند شکلات تلخ می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهد و سطح کلسترول کلی بدن را هم بهبود ببخشد.

4. روی کارکرد شناختی و ذهنی تأثیر می‌گذارد

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند شکلات‌های سرشار از فلاونول می‌توانند جریان خون را به مغز افزایش دهند و به درمان بیماری‌های شناختی و ذهنی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کنند.

پژوهش‌های دیگری هم بر این باورند مصرف خوردنی‌های دارای این ماده از جمله شکلات تلخ، چای، پرتقال، کلم بروکلی، زیتون، انواع توت‌ها و بری‌ها، گوجه‌فرنگی و بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات با عملکرد بهتر مغز و بهبود فعالیت‌های ذهنی و شناختی همراه است.

5. تنظیم فشار خون

چندین پژوهش نشان می‌دهند افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی شما می‌تواند سطح فشار خونتان را پایین بیاورد و از قلب در برابر بیماری‌ها و سکته‌ی قلبی محافظت کند. جدا از این، شکلات تلخ می‌تواند روی سطح قند خون هم تأثیر بگذارد و آن را تنظیم کند. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند سلامت خود را حفظ کنید و از بیماری‌های گوناگون در امان بمانید.

6.  سرشار از آنتی‌اکسیدان است

همانگونه که گفتیم شکلات تلخ دارای میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. پژوهش‌گران با انجام آزمایش‌های متعدد نتیجه گرفته‌اند که میزان آنتی‌اکسیدان موجود در پودر کاکائو بسیار بیشتر از پودر میوه‌های گوناگون است. به طور کلی، شکلات تلخ در مقایسه با بیشتر میوه‌ها و آب‌میوه‌ها، به‌جز انار و آب انار، دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری است و به همین دلیل سلامت بدن را حفظ می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا