مصرف بیش از اندازه نوشابه چه بلایی سرتان می آورد؟

اینطور به نظر می رسد که انواع نوشیدنی های حاوی قند، مانند نوشابه ها، نوشیدنی های انرژی زا و حتی برخی آبمیوه ها جزیی از برنامه غذایی ما هستند و جدایی از آنها ممکن است دشوار به نظر برسد. اما همانطور که می دانید مصرف بیش از اندازه هر چیزی به بدن آسیب می رساند؛ پس لازم است که حد اعتدال را رعایت کنیم. در این مقاله قصد داریم تا برخی از مضرات مصرف نوشابه را بررسی کنیم.

افزایش وزن

کولاها به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می شوند. مطالعات متعدد ارتباط واضحی را بین مصرف نوشابه و افزایش وزن گزارش می دهند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مردم تمایل دارند همراه غذا انواع نوشیدنی های گازدار یا شیرین را مصرف کنند. یکی از دلایل این امر این است که فروکتوز مقادیر کمتری از هورمون هایی را تولید می کند که به شما احساس سیری می دهد. علاوه بر این، نوشابه ها و سایر کربوهیدرات های مایع نیز در مقایسه با غذاهای جامد، سیری کمتری ایجاد می کنند.

مضرات مصرف نوشابه

اعتیاد به قند

شکر ممکن است اعتیادآور باشد، به ویژه برای افرادی که به اشکال مختلفی از اعتیاد مبتلا هستند. برخی از همان قسمت‌های مغز که در هنگام مصرف مواد مخدر درگیر می‌شوند، هنگام غذا خوردن نیز درگیر می‌شوند، که در هنگام مصرف غذاهای خاص امکان ایجاد سیگنال‌های اعتیاد فراهم می شود.

مطالعات اولیه انجام شده روی موش‌ها نشان داده است که مصرف قند می‌تواند به همان علائم وابستگی منجر شود که مواد افیونی می‌کنند. با این حال، دانشمندان در مورد اینکه آیا شکر باید به عنوان یک اعتیاد بالقوه در نظر گرفته شود، اختلاف نظر دارند زیرا آزمایش های انسانی بیشتری مورد نیاز است.

چربی شکم

مقدار و محل چاقی بدن به میزان مصرف فروکتوز بستگی دارد و خطراتی را ایجاد می کند. فروکتوز منجر به چربی شکم یا شکم (چربی احشایی) می شود که فضای بین اندام ها را اشغال می کند و باعث ایجاد چربی در زیر پوست می شود. حتی اگر وزن مناسبی دارید، چربی شکم می تواند خطرناک باشد و احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع 2 و سرطان سینه را افزایش می دهد.

سندرم متابولیک و دیابت

یکی دیگر از مضرات مصرف نوشابه، بالا رفتن ریسک ابتلا به دیابت است چرا که مصرف بیش از اندازه فروکتوز ممکن است در بدن باعث ایجاد مقاومت به انسولین شود که یکی از ویژگی های سندرم متابولیک است. ممکن است بدن نسبت به هورمون انسولین که قند را از خون پاک می کند، حساسیت کمتری پیدا کند.

مضرات مصرف نوشابه

سندرم متابولیک اغلب مقدم بر ابتلا به دیابت نوع 2 است، خطر دیگری که با نوشیدنی های شیرین مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که مصرف یک یا دو نوشابه در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا بیش از 20 درصد افزایش دهد.

بیماری قلبی

مصرف قند با فشار خون بالا، کلسترول بالا و چربی اضافی مرتبط است که همگی ریسک ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهند.

پوسیدگی دندان

هم اسیدها و هم قندهای موجود در نوشابه ها می توانند به پوسیدگی دندان و سلامت ضعیف دهان کمک کنند.

نقرس

نقرس نوعی آرتریت است که در نتیجه تجمع اسید اوریک ایجاد می شود که باعث ایجاد کریستال در مفاصل می شود. فروکتوز برای افزایش سطح اسید اوریک شناخته شده است و سطوح بالای فروکتوز نشان دهنده احتمال ابتلا به نقرس است.

زوال عقل

سطوح بالای قند موجود در خون با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط مستقیمی دارد که می تواند به شکل بیماری آلزایمر، آشکار شود.

بینه، فقط یک فروشگاه نیست!

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا