علائم کمبود روی در بدن

اگرچه کمبود شدید مکمل روی در بدن  نادر است، اما در افرادی با جهش های ژنتیکی نادر، نوزادان شیرده که مادران آنها روی کافی ندارند، افرادی که اعتیاد به الکل دارند و یا هر فردی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خاصی استفاده می کند، می تواند رخ دهد.

کمبود مکمل روی، در کودکان جوامع در حال توسعه که رژیم غذایی آنان اغلب فاقد مواد مغذی مهم است، بیشتر شایع است. تخمین زده شده است که حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف ناکافی مواد غذایی مغذی، دچار کمبود روی هستند.

 

از آنجا که کمبود روی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و احتمال عفونت را افزایش می دهد، تخمین زده شده است که سالانه 450 هزار کودک زیر 5 سال به دلیل کمبود روی جان خود را از دست می دهند.

کمبود مکمل روی

علائم کمبود شدید مکمل روی

عوامل خطر کمبود روی عبارت اند از: عدم دریافت رژیم غذایی کافی، جذب ضعیف کلیسم، جهش های ژنتیکی و کهولت سن. علائم کمبود روی شامل اسهال، کاهش ایمنی بدن، نازک شدن موها، کاهش اشتها، اختلالات خلقی، خشکی پوست، مشکلات باروری و اختلال در ترمیم زخم است.

تشخیص دقیق سطح روی در بدن دشوار است به همین دلیل ممکن است در آزمایشات، میزان روی نرمال نشان داده شود اما فرد دچار کمبود روی باشد. البته توچه داشته باشید که پزشکان هنگام تجویز مکمل های مورد نیاز، عوامل خطرناک دیگر مانند رژیم غذایی ضعیف و ژنتیک را در هنگام تفسیر نتایج آزمایشات خون، در نظر می گیرند.

چه کسانی در معرض کمبود روی هستند

افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مانند بیماری کرون، گیاه خواران، زنان باردار و شیرده، نوزادان بالغ تری که فقط از شیر مادر تغذیه می کنن، افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل، افرادی که دچار سو تغذیه هستند مانند افراد مبتلا به بی اشتهایی یا پرخوری عصبی، افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، کسانی که بیش از اندازه الکل مصرف می کنند، در معرض کمبود روی قرار دارند

منابع غذایی روی

بسیاری از غذاهای حیوانی و گیاهی به طور طبیعی سرشار از روی هستند، بنابراین به راحتی می توان از طریق مصرف مقادیر کافی مواد غذایی،این مکمل را به خوبی دریافت کرد.

کمبود مکمل روی

غذاهایی که دارای بیشترین میزان روی هستند، شامل :

انواع گوشت: گوشت گاو، خوک، بره و گاومیش، مرغ: بوقلمون و مرغ، ماهی: ماهی قزل آلا، ساردین، ​​ماهی آزاد و کفی

حبوبات: نخود، عدس، لوبیا سیاه، لوبیا و …، آجیل و دانه ها: تخمه کدو ، بادام زمینی ، دانه شاهدانه و….

محصولات لبنی: شیر، ماست و پنیر، تخم مرغ، غلات کامل: جو دوسر، کینوآ، برنج قهوه ای و….

برخی از سبزیجات: قارچ، کلم پیچ، نخود فرنگی، مارچوبه و چغندر

توجه داشته باشید که روی موجود در منابع گیاهی مانند حبوبات و غلات سبوس دار به دلیل دارا بودن ترکیبات گیاهی دیگر، به میزان کمتری جذب می شود. در حالی که بسیاری از غذاها به طور طبیعی سرشار از روی هستند، برخی از غذاها (مانند غلات آماده صبحانه، میان وعده ها و آردهای پخت و پز) با روی غنی شده اند.

بیته فقط یک فروشگاه نیست

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا