چه بخوریم تا دچار پیری زودرس نشویم؟

معمولا با نزدیک شدن به مناسبت های خاص مثل عید نوروز، افراد بیشتر از قبل به دنبال کاهش وزن خواهند بود اما لازم است بدانید که یک رژیم غذایی غیر اصولی یا غیر واقع بینانه، ممکن است قبل از هر چیز روند پیری زودرس را تسریع کند. ممتخصصان تغذیه معتقدند که مصرف به اندازه ویتامین های ضروری بدن، برای حفظ جوانی، زیبایی و خلق و خو خوب بسیار مهم و ضروری است.

یک رژیم غذایی متعادل، غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است و باعث می شود تا شاداب و سرحال بمانید و علی رغم افزایش سن، هم چنان فردی زیبا و جوان به نظر برسید.

زینک برای پوست جوان

این عنصر سطوح هورمونی و سطح قند خون را تنظیم می کند و در بازسازی پوست و سنتز کلاژن نیز نقش دارد. به یاد داشته باشید، در هنگام استرس، بدن بیشتر از حالت معمول روی مصرف می کند و این باعث آغاز روند پیری در سلول های پوست می شود.

نظر بیشترین میزان روی، در صدف دریایی است و تخمه کدو نیز از جمله مواد غذایی است که سرشار از روی است و در دسترس همه قرار دارد. آجیل، غلات، گوشت گاو، پنیر، تخم مرغ، غذاهای دریایی، چغندر، تمشک و انگور فرنگی نیز سرشار از زینک هستند.

ویتامین های ضروری

پلی فنول ها

پلی فنول ها آنتی اکسیدان های طبیعی هستند، که اغلب در ترکیب بسیاری از کرم های ضد پیری پوست دیده می شوند. علاوه بر این، محققان میزان اثربخشی پلی فنول ها را در پیشگیری از پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها ثابت کرده اند. چای، شکلات، توت، انگور، سیب و گریپ فروت منابع اصلی این ماده هستند.

اسیدهای چرب مفید

اسید های چرب مفید غشاهای سلولی و فرایند بازسازی بدن را تقویت می کنند و سلول های پوستی را رطوبت رسانی می کنند. میزان چربی پوست  را تنظیم می کنند و در کل متخصصان توصیه می کنند که شما باید به طور منظم از آنها استفاده کنید.

بیشتر اسید های چرب در ماهی های چرب و غذاهای دریایی هستند. ای مواد در انواع مختلفی از آجیل مانند کنجد، دانه کتان و تخمه آفتابگردان یافت می شوند. شما می توانید این ماده را از طریق مواد غذایی، مکمل های خوراکی و روغن های گیاهی دریافت کنید.

آهن برای خوش فکر ها

دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2007 چگونگی تأثیر سطح آهن بر هوش زنان بالغ را آزمایش کردند. برای انجام این کار، از شرکت کنندگان خواسته شد تا آزمون هایی در مورد توجه، حافظه و توانایی یادگیری انجام دهند. معلوم شد که کمبود آهن روی سرعت و درستی تفکر افراد تاثیر منفی دارد.

ویتامین های ضروری

این ماده معدنی در جگر، گندم سیاه، سیب، گوشت قرمز، گوشت بوقلمون، عدس، لوبیا سفید، جعفری، نان قهوه ای، شوید و اسفناج وجود دارد. لازم به یادآوری است که آهن موجود در مواد غذایی گیاهی کمی سخت تر جذب بدن می شود و به عنوان مثال نوشیدن یک فنجان چای جذب آهن را 4 برابر کمتر، اما مصرف یک پرتقال، جذب آن را دو برابر بیشتر می کند.

ویتامین C قاتل استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو دشمن اصلی جوانی است. استرس اکسیداتیو وقتی اتفاق می‌افتد که بین فعالیت رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان تعادل وجود نداشته باشد. رادیکال‌های آزادی که به‌درستی کار می‌کنند، می‌توانند با عوامل بیماری‌زا، مقابله کنند.وقتی تعداد رادیکال‌های آزاد آن‌قدر زیاد باشد که تعادل‌شان با آنتی‌اکسیدان‌ها به‌هم بخورد، ممکن است شروع به آسیب‌رساندن به بافت چربی، DNA و پروتئین‌ها در بدن کنند و ممکن است در طول زمان باعث بروز بیماری‌های مختلفی بشود.

ویتامین های ضروری

ویتامین C اثرات تهاجمی انواع سموم و باکتری ها  و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. افراد سیگاری بیشتر در معرض رادیکال های آزاد قرار دارند پس بایدبیشتر غذاهای غنی از ویتامین C مصرف کنند. متاسفانه هر نخ سیگار بدن را از دریافت 25 میلی گرم اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C محروم می کند، که تقریبا یک چهارم نیاز روزانه است. یادتان باشدکه ویتامین C یکی از ویتامین های ضروری بدن است.

توت سیاه، فلفل دلمه ای، لیمو و پرتقال، سبزی، سیر منابع غنی ویتامین C هستند و بهتر است که این مواد غذایی به شکل خام مصرف شوند.

پروتئین های مفید برای بدن

همه می‌دانند که پروتئین‌ها یکی از سازندگان اصلی عضلات و کلید تناسب آن‌ها هستند. اما افراد بسیار کمی می دانند که کمبود آن منجر به تضعیف ایمنی، مشکلات حافظه و کاهش عملکرد مفید بدن می شود. بیشتر افراد می دانند که گوشت، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، پنیر، پنیر و تخم مرغ منابع حیوانی پروتئین و غلات و حبوبات منابع گیاهی پروتئین هستند.

ویتامین های ضروری

ترکیبی از کلسیم و ویتامین D برای داشتن اندامی عالی

راز داشتن استخوان‌های قوی، دندان‌های خوب و ناخن‌های بلند، مصرف کافی کلسیم است. واقعیت این است که کلسیم، متابولیسم و ​​چربی سوزی را تحریک می کند اما بدون ویتامین D، خیلی کم جذب می شود و سریع از بدن دفع می شود.

در محصولات لبنی، پنیر، تخم مرغ و میگو به دنبال کلسیم باشید. در کره، زرده تخم مرغ، خاویار و روغن ماهی نیز به دنبال ویتامین D باشید و بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید؛ چرا که این ویتامین تحت تأثیر نور خورشید در بدن تولید می شود.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا