چطور تولید هورمون شادی را در بدن مان تقویت کنیم؟

پژوهشی در مورد شادی واقعی در یک دوره 75 ساله توسط دانشگاه هاروارد انجام شده است و به این نتیجه رسیده است: افرادی که با آنها در ارتباط هستیم و پذیرش ما در جامعه، می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روانی ما داشته باشد و به ما کمک کند طولانی تر زندگی کنیم.

هورمون های شادی عبارت اند از: دوپامین که باعث می شود احساس خوبی داشته باشیم، سروتونین که افسردگی را کاهش می دهد و اندورفین که ما را خوشحال می کند و در نتیجه باعث کاهش درد جسمانی می شود. دراین مقاله قصد داریم تا راهکار های ساده برای افزایش هورمون شادی به شما پیشنهاد دهیم.

ورزش کنید

ورزش برای افزایش هورمون های شادی به ویژه اندورفین برای بهبود خلق و خو توصیه می شود. شما بعد از 10 دقیقه فعالیت هوازی، به وضوح متوجه ی بهبود خلق و خوی تان خواهید شد و پس از حداقل 20 دقیقه این حالت به بالاترین میزان خود می رسد.

نتایج حاصل از یک مطالعه سه ماهه نشان داده است سطح دوپامین در افرادی که شش روز در هفته هر بار به مدت یک ساعت یوگا می کنند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. ورزش می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و ممکن است سطح دوپامین را در صورت انجام منظم افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای تعیین شدت، نوع و مدت ورزش که باعث افزایش دوپامین در انسان شود، مورد نیاز است، اما تحقیقات فعلی بسیار امیدوارکننده است.

خواب کافی داشته باشید

خواب شبانه بین7 تا 9 ساعت، به بازگرداندن تعادل هورمون ها در بدن کمک کند و احتمالاً باعث می شود تا احساس بهتری داشته باشید. اگر سخت به خواب می روید یا کم خواب هستید، سعی کنید: هر روز در ساعت معینی به رختخواب بروید و بیدار شوید، برای خواب یک محیط آرام در نظر بگیرید و سعی کنید نور و سر و صدا را کاهش دهید و قبل از خواب از گوشی استفاده نکنید و بعد از ظهر و غروب، کافئین مصرف نکنید.

افزایش هورمون شادی

جالب است بدانید افرادی که مجبور هستنددر طول شب بیدار بمانند گیرنده های دوپامین در مغز تا صبح روز بعد، به طرز چشمگیری کاهش می یابد و در نهایت باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی می شود. پس خواب منظم و با کیفیت به متعادل نگه داشتن سطح هورمون های شادی به ویژه دوپامین کمک می کند و در نهایت در طول روز شما هوشیارتر و سرحال تر خواهید بود.

مکمل ها را در نظر بگیرید

بدن برای تولید هورمون های شادی به چندین ویتامین و مواد معدنی مانند آهن، نیاسین، فولات و ویتامین B6 نیاز دارد. اگر بدن در یک یا چند مورد از این مواد مغذی، کمبود داشته باشد، ممکن است هورمون های شادی به اندازه کافی تولید نشوند.

افزایش هورمون شادی

آزمایش خون بهترین راه برای تشخیص کمبود مواد مغذی است و توصیه می شود که حداقل سالی یکبار چکاپ کامل داشته باشید تا پزشک با توجه به نتیجه ی آزمایش شما، مکمل های لازم را تجویز کند. در نهایت سطوح کافی آهن، نیاسین، فولات و ویتامین B6 در بدن، برای افزایش هورمون های شادی مهم است.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن در بدن است که در آن شخص به آرامی توجه را به درون خود می برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. می توان آن را در حالت ایستاده، نشسته یا حتی راه رفتن انجام داد و انجام منظم آن با بهبود سلامت ذهنی و جسمی همراه است. یک مطالعه زیر نظر هشت استاد با تجربه مدیتیشن نشان داد که بعد از یک ساعت مدیتیشن نسبت به زمانی که آرام استراحت می کنید، 64 درصد هورمون رشد بیشتری تولید می شود.

آگاهی تنفس نوعی مدیتیشن ذهن آگاهی است که تنفس را تحریک می کند.افراد حرفه ای به آرامی و عمیق نفس می کشند، تنفس را شمارش می کنند و یا در غیر این صورت بر روی تنفس خود تمرکز می کنند. هدف ، تمرکز بر روی تنفس و چشم پوشی از هر فکری دیگری است که به ذهن می رسد. درابتدا می توانید این کار را برای 5 دقیقه شروع کنید و بعد به مرور زمان به جلسات طولانی تر برسید.

بینه یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا