هورمون شادی چیه و چرا مهمه؟

هورمون ها مواد شیمیایی هستند که توسط غدد مختلف در بدن تولید می شوند. این هورمون ها از طریق جریان خون حرکت کرده و به عنوان پیام رسان  در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارند. یکی از این کارکردهای مهم هورمون ها، کمک به تنظیم خلق و خوی شما است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با چهار نوع هورمون بدن که به هورمون شادی معروف هستند، آشنا کننیم و در آخر راهکار هایی برای کنترل و مدیریت آن ها ارائه دهیم.

دوپامین

دوپامین که به عنوان هورمون “احساس خوب” نیز شناخته می شود، یک هورمون و انتقال دهنده عصبی است که بخش مهمی از سیستم پاداش مغز به این هورمون وابسته است. دوپامین با احساسات لذت بخش همراه با یادگیری، حافظه، عملکرد سیستم حرکتی و … مرتبط است.

. علائم کمبود این هورمون: خستگی، احساس گناه، خلق و خوی بدبینانه، نداشتن انگیزه برای انجام کارهای مهم و روزمره، اعتیاد به محرک‌های مختلف مانند قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا که فرد بدون آن‌ها احساس غمگینی می‌کند، اختلال حافظه و توجه، مشکلات خواب و افزایش وزن.

سروتونین

این هورمون به تنظیم خلق و خو، خواب، اشتها، هضم، توانایی یادگیری و حافظه شما کمک می کند.

. علائم کمبود : مشکل در جذب اطلاعات جدید، کاهش حافظه، افزایش میل به شیرینی جات و فست فود، افزایش حساسیت به درد، احساس خستگی پایدار، کمبود نیرو و نشاط و بی خوابی.

اکسی توسین

اکسی توسین که اغلب “هورمون عشق” نامیده می شود، برای زایمان، شیردهی و پیوند قوی والدین و کودک ضروری است. این هورمون همچنین می تواند به تقویت اعتماد، همدلی و پیوند در روابط کمک کند و سطح اکسی توسین به طور کلی با محبت های فیزیکی مانند بوسیدن، بغل کردن و رابطه جنسی افزایش می یابد.

. علائم کمبود : تحریک پذیری مداوم، عدم همدلی، بدتر شدن روابط با عزیزان، حالت افسردگی، استرس و خستگی مزمن، فقدان میل جنسی و اعتیاد به الکل و مواد مخدر.

اندورفین

اندورفین مسکن طبیعی بدن است که در پاسخ به استرس یا ناراحتی این هورمون در بدن ترشح می شود. سطوح اندورفین همچنین زمانی که فرد در فعالیت‌های پاداش‌دهنده مانند غذا خوردن، ورزش کردن یا داشتن رابطه جنسی شرکت می کند، افزایش می‌یابد.

. علائم کمبود : حالت افسردگی، خستگی، احساس اندوه، اهمال کاری، مشکلات در حل وظایف محول شده، بی تفاوتی و از دست دادن علاقه به زندگی و دیگران، پرخاشگری و تحریک پذیری.

راهکار های افزایش هورمون شادی

. برای ورزش وقت بگذارید

ورزش فواید متعددی برای سلامت جسمانی دارد. همچنین می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت عاطفی داشته باشد. فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند سطح دوپامین و سروتونین شما را افزایش دهد و آن را به گزینه ای عالی برای تقویت هورمون های شادی تان تبدیل کند.

. با دوستانتان بخندید

شنیدین میگن خنده بر هر دردی دواست؟ این ضرب المثل تا حدودی درست است؛ خنده مشکلات سلامتی مداوم را درمان نمی کند اما می تواند به تسکین احساس اضطراب یا استرس کمک کند و با افزایش سطح دوپامین و اندورفین، باعث بهبود خلق و خوی ضعیف شود.

بر اساس یک مطالعه کوچک در سال 2017 که بر روی 12 مرد جوان انجام شد، خنده اجتماعی باعث ترشح اندورفین شد. تحقیقات انجام شده در سال 2011 از این یافته حمایت می کند. بنابراین وقتی خسته هستید، جوک بخوانید، ویدیوی خنده دار ببینید.

. غذای مورد علاقه تان را امتحان کنید

این کار باعث تقویت هر 4 هورمون شادی می شود. لذتی که از خوردن یک غذای خوشمزه به دست می آورید می تواند باعث ترشح دوپامین همراه با اندورفین شود. به اشتراک گذاشتن وعده غذایی با کسی که دوستش دارید و همکاری در تهیه غذا، می تواند سطح اکسی توسین را افزایش دهد.

هورمون شادی

برخی از غذاها نیز می توانند بر سطح هورمون ها تأثیر بگذارند، بنابراین هنگام برنامه ریزی وعده های غذایی برای افزایش هورمون شادی به موارد زیر توجه کنید:

غذاهای تند، که ممکن است باعث ترشح اندورفین شود

ماست، لوبیا، تخم مرغ، گوشت با محتوای کم چرب و بادام که تنها چند غذای مرتبط با ترشح دوپامین هستند.

غذاهای حاوی پروبیوتیک مانند ماست، کلم که می توانند بر ترشح هورمون ها تأثیر بگذارند.

چای سبز و عصاره چای سبز (دوپامین و سروتونین)

بینه، فقط یک فروشگاه نیست!

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا