آیا استفاده از پودر تالک سرطان زا است؟

در حالی که پودر تالک همواره در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گرفته است، امروزه فرضیه ای وجود دارد که نشان می دهد ارتباطی بین استفاده از این پودر و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد. تحقیقات نتایج متفاوتی در رابطه بین تالک و انواع مختلف سرطان مانند سرطان تخمدان و سرطان ریه نشان داده است، از این رو در این مقاله قصد داریم تا درستی این فرضیه را بررسی کنیم.

پودر تالک چیست؟

تالک یک ماده معدنی طبیعی است که حاوی ترکیبی از منیزیم، سیلیکون، اکسیژن و هیدروژن است. هنگامی که تالک استخراج و آسیاب می شود، به پودر تالک تبدیل می شود که معمولاً در محصولات آرایشی استفاده می شود. پودر تالک به طور طبیعی جاذب است و اغلب در محصولاتی مانند پودر بچه که به خشک نگه داشتن پوست کمک کند، یافت می شود.

آیا پودر تالک باعث سرطان می شود؟

تحقیقات در مورد پودر تالک و خطر ابتلا به سرطان بسیار گسترده است و انواع مختلفی از سرطان ها مانند سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و غیره را پوشش می دهد.

یک بررسی اولیه در منبع معتبر از سال 2008، مطالعات موجود در مورد استفاده از پودر تالک و سرطان تخمدان را تجزیه و تحلیل کرد. بسیاری از تحقیقات بررسی شده نتوانستند ارتباطی بین تجمع پودر تالک در ناحیه پِرینیوم (به ناحیه بین دستگاه تناسلی و مقعد اشاره دارد)  و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان پیدا کنند.

هم چنین در یک مطالعه قدیمی‌تر که روی موش ها انجام شده بود، به این صورت بود که خطر ابتلا به سرطان تخمدان در موش‌های ماده ای که در معرض پودر تالک قرار گرفتند، افزایش نیافته بود و ریسک ابتلا به سرطان در این موش ها نسبت به موش های دیگر تفاوتی نداشته است.

یک تجزیه و تحلیل منبع معتبر دیگری که نتایج آن در JAMA، که روی بیش از 250000 خانم انجام شده است، نشان داد که هیچ ارتباط آماری معناداری بین استفاده از پودر تالک در ناحیه تناسلی و خطر ابتلا به سرطان تخمدان وجود ندارد.

تحقیقات در مورد سرطان تخمدان و استفاده از پودر تالک متناقض است، به این معنی که محققان نمی توانند به طور قطعی بگویند ارتباطی بین این دو وجود ندارد. احتمالاً چند دلیل برای این وجود دارد. که یکی از دلایل آن این است که ممکن است مطالعات انجام شده بر روی زنانی که قبلاً به سرطان تخمدان مبتلا شده‌اند و گاهی از پودر تالک استفاده کرده اند، احتمال دارد ارتباط بالقوه‌ای بین مصرف پودر تالک و سرطان تخمدان در این حالت مورد پیدا شود.

سرطان تخمدان

جمع بندی

در نهایت بررسی انتقادی 30 مطالعه مرتبط با سرطان تخمدان و پودر تالک در سال 2019 به این نتیجه رسید که برخی از زنان در صورت استفاده از پودر تالک ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تخمدان باشند. که این خانم ها می توانند افراد زیر باشند:

زنان اسپانیایی تبار

زنان سفید پوست

زنان (چه قبل و چه بعد از یائسگی) که از هورمون درمانی استفاده می کنند

زنانی که پودر تالک را به لباس زیر خود می زنند

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا