آیا استفاده از دئودورانت سرطان زا است؟

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باور اند که استفاده از دئودورانت ها به دلیل مواد مضری که دارد سرطان زا است، به این دلیل که مواد مضر موجود در دئودورانت ها از طریق زیربغل شیو شده، جذب پوست می شود و این مواد باعث بسته شدن غدد لتفاوی و انباشته شدن این مواد در بدن و جهش سلول ها می شود.

باور اشتباه بعدی این است که خانم ها چون بیشتر از آقایان از ضد تعریق ها استفاده می کنند و دفعات بیشتری زیربغل خود را اصلاح می کنند؛ بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. در واقع همه ی این ها ادعاهای نادرستی هستند که پایه و اساس علمی ندارند، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا ارتباط بین دئودورانت ها و ابتلا به سرطان سینه را دقیق تر بررسی کنیم.

استفاده از دئودورانت

تفاوت بین دئودورانت ها و ضد تعریق ها

دئودورانت ها با مسدود کردن بوی بدن با رایحه ای خوشایند تر کار می کنند و ممکن است در محل استفاده، محیط اسیدی تری ایجاد کنند و از انتشار بو توسط باکتری ها جلوگیری می کنند.

درحالی که ضد تعریق ها معمولاً از ترکیبات آلومینیوم دار تولید شدند و باعث مسدود شدن غدد تعریق می شود و میزان تعریق آزاد شده را کاهش می دهند.

آیا ارتباطی بین استفاده از دئودورانت ها و ابتلا به سرطان سینه وجود دارد؟

به نقل از Cancer Treatment Centers of America، تا به امروز هیچ گونه ادعایی مبنی بر اینکه ارتباطی بین استفاده از دئودورانت و اصلاح مکرر زیر بغل، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه می شود، وجود ندارد.

مطالعه ای در سال 2002 روی 813 خانم مبتلا به سرطان سینه و 793 خانم بدون سرطانانجام شد، نشان داد که هیچ ارتباطی بین خطر ابتلا به سرطان سینه و استفاده از ضد تعریق ها وجود ندارد. مطالعه ی جداگانه ی دیگری در سال 2006 به این نتیجه رسید که : “استفاده از وسایل ضد تعریق، هیچ ارتباطی با خطر ابتلا به سرطان سینه ندارد، در حالی که سابقه خانوادگی و استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی در ارتباط است.”

استفاده از دئودورانت آیا پارابن سرطان زا است؟

برخی از تحقیقات در مورد دئودورانت ها و ضد تعریق ها و سرطان بر روی مواد مصنوعی به نام پارابن خانواده ای از مواد شیمیایی که معمولاً به عنوان نگهدارنده در برخی از لوازم آرایشی مانند شامپوها، نرم کننده ها، کرم های پوست، خمیردندان و سایر محصولات مراقبت شخصی یافت می شوند. و برای جلوگیری از تولید باکتری ها طراحی شده اند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده به بررسی ایمنی پارابن ها ادامه می دهد، اما برخی از دانشمندان نگران این هستند که پارابن ها ممکن است باعث تحریک سلول ها شوند اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد سرطان سرطان سینه وجود یا سایر مشکلات به دلیل وجود پارابن مشاهده نشده است.

بینه، یک کلیک تا سلامتی!

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا