علت تلخی یا خشکی دهان چیست؟

تلخی دهان یکی از مشکلاتی است که خیلی از ما آن را تجربه کرده ایم. این تلخی در هر ساعتی از شبانه روز مخصوصا اول صبح می تواند به سراغ ما بیاید. در ادامه به بررسی بعضی از علت های تلخی دهان اشاره خواهیم کرد.

سوزش سر دل یا رفلاکس معده

یکی از علل تلخ شدن دهان، برگشت اسید معده به مری است که میتواند موجب سوزش سردل یا رفلاکس معده شود. دریچه اتصال بین مری و معده به طور معمول باید بسته باشد تا اسید نتواند از معده خارج شود ولی زمانی که این دریچه ضعیف شده یا آسیب ببیند، اسیدها از معده خارج شده و موجب احساس سوزش در معده و قفسه سینه می شوند و همه این موارد باعث تلخی دهان می شود.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین یکی از  علت های تلخی دهان است. ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن، برای عملکرد درست اندام ها مثل طعم، مزه و بو لازم هستند. به عنوان مثال روی برای حواس چشایی و بویایی لازم است. به همین خاطر قبل از مصرف مکمل روی، پزشک میزان روی بدن را چک می کند و جالب است بدانید زیاده روی در مصرف روی هم می تواند باعث تلخی دهان شود. همچنین یکی دیگر از عواملی که موجب از دست دادن طعم غذاها یا تلخی دهان می شود، کمبود ویتامین B12 است.

تلخی دهان

سلامت ضعیف دهان

بهداشت ضعیف دهان موجب مشکلات لثه و دندان مانند ژینژیویت می شود که در تغییر طعم دهان و تلخی دهان تاثیر زیادی خواهد داشت.

با انجام راه های ساده میتوانید تلخی دهانتان را برطرف کنید که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان یکی از کارهایی است که باعث کاهش تلخی دهانتان می شود. این کار را می توانید با مسواک هایی که پشت شان برجسته است و مخصوص تمیز کردن زبان هستند انجام دهید. تمیز کردن زبان باعث می شود تا باکتری ها و مخمرهایی که در دهان جمع شده اند از بین بروند. پس سعی کنید بعد از مسواک زدن دندان، زبان تان را هم تمیز  کنید.

تلخی دهان

بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از تجمع باکتری ها جلوگیری کرده و طعم بد دهان را از بین می برد. برای این کار باید روزی دو بار و ترجیحا بعد از هر وعده غذایی دندان ها را مسواک بزنید. هر بار مسواک زدن باید ۲ الی ۳ دقیقه طول بکشد چرا که این زمان باعث می شود در مورد از بین رفتن باکتری ها، مانده های غذا و پلاک ها مطمئن شوید.

بینه یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا