کباب کردن گوشت روی زغال سرطان زا است!

کباب کردن و مصرف گوشت کبابی یکی از کارهایی است که اکثر افراد در پیکنیک یا تعطیلات علاقه ی زیادی به آن دارند اما متاسفانه با وجود محبوبیت این کار احتمالا شنیده اید که کباب کردن کوشت روی زغال سرطان زا است. امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که کباب کردن فرآورده های گوشتی روی زغال باعث بالا رفتن خطر ابتلا به انواع سرطان می شود.

در این مقاله قصد داریم تا ابعاد این مساله را دقیق تر بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

آیا زغال سرطان زا است؟

زغال به خودی خود سرطان زا نیست اما پختن گوشت با زغال به دو دلیل ممکن است باعث ابتلا به سرطان شود؛ اولین دلیل این است که غذا در دمای بسیار بالایی برای مدت زمان طولانی پخته می شود و انتشار دود زیاد دومین دلیل سرطان زا بودن این شیوه ی پخت است.

آیا مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

گوشت قرمز فواید زیادی برای بدن دارد اما مطالعات اخیر حاکی از آن است که مصرف بیش از اندازه ی آن با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است و ممکن است باعث ابتلا به سرطان های دیگری نیز بشود. البته توجه داشته باشید که هنوز تحقیقات زیادی برای اثبات اینکه گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، لازم است.

کباب کردن گوشت

از طرفی کباب کردن گوشت های فرآوری شده مانند انواع سوسیس ها، بیکن، همبرگر های صنعتی و … نیز ممکن است باعث ابتلا به سرطان شود. سازمان بهداشت جهانی گوشت های فرآوری شده را به عنوان “سرطان زای گروه 1″ طبقه بندی می کند و علت این نامگذاری این است که تعداد زیادی از مطالعات قابل اعتماد و قابل تأیید وجود دارند که ثابت می کنند گوشت های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده را افزایش می دهند.

کباب کردن گوشت روی زغال چطور باعث سرطان می شود؟

کباب کردن گوشت در دمای بالا باعث تولید آمین های هتروسیکلیک می شود که این مواد سرطان زا هستند. در واقع در دمای بالا، اسید آمینه های گوشت با کراتین موجود در آن واکنش می دهند و این اتفاق زمانی رخ می دهد که اقدام به کباب کردن گوشت های ماهیچه ای حاوی کراتین مانند گوشت گاو، بره، بز، بوقلمون، ماهی و جوجه می کنید.

کباب کردن گوشت

از طرفی چکه کردن آب گوشت در فرایند پخت با زغال، باعث شعله ور شدن زغال و ایجاد دود بیشتر می شود و این امر هیدروکربن هایی را تولید می کند که متاسفانه سرطان زا هستند.

در مطلب بعدی راهکار هایی که خطر ابتلا به سرطان را در اثر کباب کردن گوشت ارائه می دهند را بررسی خواهیم کرد.

بینه یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا