پيشگيري از مسموميت‌هاي ناشي از قارچ‌هاي سمي

نكاتي در خصوص پيشگيري از مسموميت‌هاي ناشي از قارچ‌هاي سمي

 

مسموميت با قارچ هاي سمي بسيار خطرناك و تشخيص قارچ سمي و غير سمي از روي ظاهر آن بسيار مشكل است در ادامه نكاتي در اين خصوص ذكر شده است.

 مسموميت با قارچ هاي سمي بسيار خطرناك و تشخيص قارچ سمي و غير سمي از روي ظاهر آن بسيار مشكل است در ادامه نكاتي در اين خصوص ذكر شده است.

چگونه قارچ مناسب برای مصرف را انتخاب کنیم؟

از مصرف قارچ‌هاي خودرو و جمع آوري شده توسط افراد عادي يا قارچ‌هايي كه به صورت فله‌اي عرضه مي‌شوند، خودداري شود و تنها از قارچ‌هاي تولیدی توسط مراكز مجاز که در بسته‌بندي‌هاي داراي مجوز هستند، مصرف شود.

 آیا تشخیص قارچ سمی را از غیر سمی کار ساده ای است؟

بر خلاف باور عموم تشخیص قارچ سمی از غیر سمی کار ساده ای نیست تشخيص و افتراق انواع قارچ‌هاي سمي از انواع غيرسمي، امري علمي است و تنها بر اساس آزمايش‌هاي تخصصي گياه شناسي و شيميايي و توسط  متخصصان وكارشناسان مجرب امكان پذير می باشد و امكان شناسايي آنها تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، مزه، قوام يا محل رويش توسط افراد عادي امكان پذير نیست بنابراين به توصيه‌هاي برخي از افراد عادي در تشخيص انواع سمي از انواع غیر سمی قارچ توجه نكنيد و لازم به ذکر است مصرف قارچ ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي نشان دهنده غيرسمي بودن قارچ  براي انسان نمي‌باشد.

رعایت چه نکاتی در مصرف قارچ ضروری است؟

هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زياد مصرف نكنيد حتی برخي از سموم موجود در قارچ‌ها از جمله سم آماتوکسین عامل سمیت کبدی و کلیوی مقاوم به حرارت بوده و فرآيندهاي آماده سازي غذا مانند كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن، بخار پز كردن قادر به تخريب آنها نیستند پس قدم اول انتخاب قارچ سالم و غیر سمی سپس نحوه مصرف صحیح است.

هنگام مسمومیت با مصرف قارچ سمی چه باید کرد؟

انتقال سريع فرد به يك مركز درماني تخصصي مسموميت‌ها امكان درمان موفقيت آميز را افزايش مي‌دهد و هر گونه تاخير در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار مي‌شود، بنابراین هر چه سريعتر بيمار را به مركز درماني تخصصي سم شناسي باليني و مسموميت ها منتقل كنيد.

منبع :پایگاه جامع اموزش و فرهنگسازی سلامت, وزارت بهداشت, درمان و آموزش کشور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا