روش های آسان برای افزایش قد کودکان

بیشتر ما به‌عنوان والدین دوست داریم که بچه‌هایمان قد و قامت بلندی داشته باشند تا از سلامتی و کیفیت رشد آن‌ها آسوده خاطر باشیم. فرآیند افزایش قد زمان‌ بر است و به همین دلیل برای آن که از سلامت کودک در این زمینه مطمئن شویم، کمی طول خواهد کشید. البته در بعضی از خانواده‌ها قد و قامت بچه‌ها از قد والدین در سن کودکی آن‌ها بلندتر است و زودتر خیال پدر و مادر را از بابت رشد قد راحت می‌کنند. اما در بعضی دیگر از خانواده‌ها ما شاهد رشد کند قد کودکان نسبت به هم‌سن‌‍ و سالان آن‌ها هستیم. اگر نگران کیفیت رشد قد کودکتان هستید و روش‌های کمک‌کننده به افزایش قدوقامت آن‌ها را جست‌وجو می‌کنید، در این مقاله قصد داریم تا راهکار هایی را برای افزایش رشد قد کودکان به شما پیشنهاد دهیم.

ژن نقش مهمی دارد اما همه چیز نیست. نوع ژن حاصل از خانواده‌ها در تعیین قد کودک نقش بسیار پر رنگی دارد، اما تنها عامل مؤثر بر چگونگی رشد نیست. علاوه بر ژن، بسیاری از عوامل خارجی دیگر مانند شرایط زندگی کودک، سبک رژیم غذایی، ورزش مورد علاقه و… در بلندقامتی کودک بسیار مؤثر هستند. در اینجا 5 عامل موثر بر رشد قد کودکان را بررسی خواهیم کرد:

۱. رژیم غذایی متعادل

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از کیفیت رشد قد کودک و رسیدن به بلندترین قد ممکن در هر سن، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و سالم در برنامه‌‎ی غذایی کودک است. یک رژیم غذایی متعادل باید ترکیبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و ویتامین‌ها با اندازه‌ی متناسب از هر کدام باشد.

همچنین سعی کنید که فرزندتان را به خوردن غذاهای مضر همچون فست‌فود و نوشیدنی‌های گازدار عادت ندهید. البته هر چند وقت یک‌بار برای تنوع خوب است، اما نباید به رژیم غذایی روزانه تبدیل شود و کودک به مزه‌ی این نوع غذاها و نوشیدنی‌ها وابسته شود.

رشد قد کودکان

«روی» تأثیر بسیاری در افزایش رشد کودک دارد. به همین دلیل باید رژیم غذایی فرزندتان شامل مواد غذایی غنی از این ماده‌ی معجزه‌گر باشد. بادام‌زمینی و تخمه‌ی کدو روی فراوانی دارند. پایبندی به استفاده از یک رژیم غذایی متعادل، نه تنها مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را برای افزایش قد فراهم می‌کند، بلکه سبب تقویت قوای درونی او نیز می‌شود.

۲. انجام تمرینات کششی

انجام حرکات کششی در افزایش قد کودک بسیار تأثیرگذار است و حتی ساده‌ترین حرکات نیز می‌تواند در روند رشد قد مؤثر باشد. چند تمرین ساده کششی را از کودکی به فرزند خود آموزش دهید تا به برنامه‌ی روزانه‌ی فعالیت‌های او تبدیل شود. همین چند حرکت ساده روند رشد قد را سرعت می‌بخشد. کشش در جهت ستون فقرات، به بهبود وضعیت رشد کودک کمک می‌کند. در ادامه دو تمرین کششی ساده به شما آموزش خواهیم داد تا در برنامه‌ی فعالیت‌های روزانه‌ی کودک خود بگنجانید.رشد قد کودکان

یکی از حرکات کششی مؤثر و در عین حال ساده، در حالت نشسته انجام می‌شود. کودکتان بعد از نشستن باید پاها را از هم فاصله دهد و سعی کند که با انگشتان دست، پنجه‌ی پای خود را بگیرد. در حرکت دوم از کودک خود بخواهید که در حالت ایستاده به دیوار بچسبد و تا جایی که می‌تواند خودش برای رسیدن به نقاط بالاتر دیوار بالا بکشد. با این روش ماهیچه‌های پا خوب کشیده و تقویت می‌شوند.

3. کیفیت خواب

هرچه از اهمیت کیفیت خواب کافی و تأثیر آن بر سلامت بگوییم، کم گفته‌ایم. خواب خوب و کافی تنها بر سلامت بزرگسالان تأثیرگذار نیست، بلکه در سلامت جسم و روح کودکان نیز بسیار اثربخش است. باید مطمئن شوید که کودکتان هر شب ۸ ساعت می‌خوابد تا سالم و قوی بماند. در مدت زمان خواب، بدن یک هورمون رشد به‌نام HGH ترشح می‌کند و این هورمون نقش به‌سزایی در افزایش قد دارد. بنابراین به‌هیچ‌وجه نباید به کیفیت و کمیت خواب بی‌توجه بود.

رشد قد کودکان

4. به طرز ایستادن و وضعیت بدن کودک

قرار گرفتن در یک وضعیت بدنی مناسب، عاملی مؤثر در افزایش قد کودک است. افتادن یا خمیدگی باعث فشار بیش از حد بر ستون فقرات می‌شود و می‌تواند تأثیرات منفی زیادی روی بدن بگذارد. علاوه بر این، وضعیت بد بدن در طولانی‌مدت می‌تواند شکل ستون فقرات کودک شما را تغییر دهد و رشد او را به خطر بیندازد. بنابراین مطمئن شوید که کودک شما نه تنها برای افزایش قد، بلکه برای جلوگیری از مشکلات جسمانی درطولانی‌مدت، وضعیت بدنی مناسبی دارد. در زمان‌هایی که در حالت بدنی آسیب‌زایی قرار دارد یا خم شده است، به او یادآوری کنید که صاف بنشیند یا بایستد.

5. نور خورشید

نور خورشید منبعی خوب و غنی از ویتامین D است. ویتامین D به رشد عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند و سبب افزایش قد کودک می‌شود. همچنین این ویتامین به بدن در جذب کلسیم موجود در مواد غذایی کمک می‌کند و سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود. بنابراین کودک خود را تشویق کنید که بازی‌های دیجیتالی را کنار بگذارد و به سبک کودکان دیروز، در فضای باز و در زیر نور خورشید بازی کند. البته در ساعات گرم روز، بهتر است که کودکتان در داخل خانه بازی کند و رفتن به محیط باز را به ساعت‌های خنک‌تری موکول کنید. همچنین در مواقع بیرون رفتن از خانه در روزهای آفتابی، استفاده از کرم ضدآفتاب را به کودک خود گوش‌زد کنید تا دچار مشکلات پوستی در اثر تابش اشعه‌ی مضر UV نشود. علاوه بر نور خورشید، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، قارچ و چربی امگا۳ ماهی، منبع ویتامین D هستند.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا