نکات کلیدی درباره تب کودکان که والدین باید بدانند

یک بوسه روی پیشانی یا لمس کردن پیشانی وی کافی است تا شما متوجه شوید که فرزندتان تب دارد. البته این روش اندازه گیری دما با حس لامسه چندان دقیق نیست و در بسیاری از موارد والدین به اشتباه تصور کرده اند که کودک تب دارد. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که چه محدوده دمایی تب در نظر گرفته می شود.

محدوده دمایی تب

دمای طبیعی بدن نوزادان و کودکان 36.4 درجه سانتی گراد است که ممکن است برای بعضی از کودکان متفاوت باشد. به گفته ی سازمان بهداشت جهانی، هرگاه دمای بدن کودک بالاتر از 37.7 درجه سانتی گراد باشد، تب در نظر گرفته می شود.

اولین اقدامات در زمان بروز تب

لباس های اضافی کودک را دربیاورید و لباس سبک به او بپوشانید.

کودک را در اتاقی با تهویه مناسب نگه دارید.

کودک را به نوشیدن مایعات تشویق کنید.

اگر تب نشانه یک بیماری مسری است (مانند آبله مرغان یا آنفولانزا)، کودک خود را از سایر کودکان، افراد مسن یا افرادی که ممکن است نتوانند به خوبی با عفونت مبارزه کنند، دور نگه دارید.

به محض اطلاع از بالا رفتن دمای بدن کودک اقدام به پاشویه وی کنید، چرا که این کار تاثیر زیادی در پایین آوردن تب دارد. با استفاده از یک اسفنج یا پارچه خیس تمامی نقاط بدن کودک را خیس کنید.

به نوزادان کمتر از 2 ماه نباید بدون معاینه پزشک هیچ دارویی برای تب داده شود. به یاد داشته باشید که داروی تب می تواند به طور موقت دما را پایین بیاورد، اما معمولا علت اصلی تب درمان نمی شود.

نکته مهم: به کودکان کمتر از 18 ماه آسپرین ندهید. اگر کودک شما آنفولانزا یا تب داشته باشد و آسپرین مصرف کند، ممکن است به سندرم ری مبتلا شود. سندرم ری می تواند باعث آسیب مغزی و کبدی شود.

نکاتی برای اندازه گیری دما بر اساس سن

برای نوزادان کمتر از 3 ماه، با اندازه گیری دمای ناحیه مقعد، مطمئن ترین دما را خواهید داشت. (می توانید از دماسنج های دیجیتالی که امکان اندازه گیری دمای مقعدی را دارند، استفاده کنید.)

برای نوزادان بین 3 ماه تا 6 ماه، اندازه گیری دمای ناحیه مقعد بهترین انتخاب است. همچنین می توانید از دماسنج هایی که دما را از پیشانی اندازه گیری می کنند نیز استفاده کنید.

برای کودکان بین 6 ماه تا 4 سال، می توانید از دماسنج دیجیتالی برای اندازه گیری دمای مقعدی یا دمای زیر بغل استفاده کنید.

برای کودکان 4 سال یا بیشتر، می توانید از یک دماسنج دیجیتال برای اندازه گیری دمای دهان یا دمای پیشانی استفاده کنید.

تب در کودکان

چگونه می توانم از صحت دمای اندازه گیری شده مطمئن شوم؟

نکاتی وجود دارد که ممکن است دمای اندازه گیری شده خطا داشته باشد:

ممکن است کودک محکم در پتو پیچیده شده باشد، یا دمای محیط بالا باشد و یا لباس زیادی پوشیده باشد؛ دراین صورت اجازه دهید کودک کمی خنک شود و بعد مجددا دمای بدن وی را اندازه بگیرید.

البته تب سنج هم می تواند باعث بروز خطای اندازه گیری شود، چرا که اگر تب سنج شما به درستی با دمای محیط سازگار نشده باشد یا شما حین اندازه گیری دما، فاصله مناسب از ناحیه مورد نظر را رعایت نکرده باشید، دمای اندازه گیری شده ممکن است بالاتر یا پایین تر از دمای واقعی بدن کودک باشد.

چطور یک تب سنج غیرتماسی دقیق داشته باشم؟

امروزه تب سنج هایی به بازار عرضه شده اند که قابلیت نمایش دما بر روی پشت پلک یا پیشانی را دارند و دارای تاییدیه سازمان های مهمی هم چون FDA، CE، TGA، CFDA، Koseisho هستند و با علامت گذاری صحیح هنگام اندازه گیری، فرد را نسبت به رعایت فاصله مناسب از سوژه آگاه می کنند.

تب در کودکان

 

تب سنج های دیجیتالی Visio Focus ساخت کمپانی Tecnimed ایتالیا، قابلیت اندازه گیری دمای اجسام، غذای کودکان، آب داخل وان حمام و … را دارند و شما را از هر تغییر دمایی مطلع خواهند کرد.

قابلیت مهمی که این تب سنج ها را از سایر تب سنج های غیرتماسی متمایز می کند، کالیبراسیون دستگاه به دو روش دستی و اتوماتیک است، به این صورت که اگر دستگاه از یک محیط گرم به محیط سرد و بالعکس، جا به جا شود، به دلیل تغییرات دمایی ایجاد شده، دستگاه به کالیبراسیون نیاز خواهد داشت و این مساله دقت دستگاه شما را به شدت بالا خواهد برد.

تب در کودکان

این تب سنج ها قابلیت اندازه گیری دما از ناحیه مقعد، دهان و زیر بغل را دارند با این تفاوت که شما نیازی به قرار دادن دستگاه در محل های یاد شده ندارید و همواره محل اندازه گیری دما ناحیه پیشانی است اما با فعال کردن گزینه ی مربوط به محل اندازه گیری، دستگاه متناسب با محل اندازه گیری انتخاب شده، تغییرات دمایی را محاسبه و عدد نهایی را بر روی پیشانی یا پشت پلک به شما گزارش خواهد داد.

متاسفانه کودکان در بیان شرح حال خود ناتوان هستند بنابراین والدین باید به دقت و به صورت منظم دمای بدن کودک را بررسی کنند چرا که تب خفیف در نوزادان زیر سه سال باعث ایجاد کم آبی بدن می شود و در نتیجه ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مانند تشنج یا ناراحتی قلبی شود. پس بسیار اهمیت دارد که والدین بدانند در صورت بروز تب چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با توجه به سن کودک، بیماری و وجود علائم دیگر، شرایط مراجعه به پزشک می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی طبق گفته سازمان بهداشت جهانی در شرایط زیر باید به پزشک مراجعه کنید :

نوزادان زیر 2 ماه که دمای بدن آنان 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر است
کودکان زیر یک سال که دمای بدن آنان 38.8 درجه سانتیگراد یا بالاتر است
کودکان بزرگتر با دمای 39 درجه سانتی گراد که علائم دیگری مانند : بثورات پوستی، بی اشتهایی، کم آبی که منجر به کم شدن ادرار شده باشد، تحریک پذیری یا بی قراری شدید، اسهال طولانی مدت یا استفراغ مکرر
بعد از 24 ساعت (در کودکان کمتر از 2 سال) یا 72 ساعت (در کودکان 2 سال یا بیشتر) تب وجود داشته باشد.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا