کمبود اسید فولیک چه نشانه هایی دارد؟

کمبود اسید فولیک چیست؟ فولات یا اسید فولیک نوعی ویتامین B (ویتامین B9) است و کمک می کند تا: بدن DNA را ترمیم کند یا بسازد،  و به تولید گلبول های قرمز (RBC) کمک کند.

اگر فولات کافی در رژیم غذایی خود ندارید، ممکن است با کمبود فولات مواجه شوید. برخی نوشیدنی ها و غذاها، مانند آب مرکبات و سبزیجات سبز تیره، منابع خوبی از فولات هستند. نخوردن فولات کافی می تواند در عرض چند هفته منجر به کمبود آن شود. همچنین در صورت داشتن یک بیماری یا جهش ژنتیکی که مانع از جذب یا تبدیل فولات به شکل قابل استفاده بدن شما می شود، کمبود ممکن است رخ دهد.

کمبود فولات می تواند باعث کم خونی شود. کم خونی وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز بسیار کمی در بدن وجوود دارد. کم خونی می تواند بافت های شما را از اکسیژن مورد نیاز محروم کند زیرا گلبول های قرمز حامل اکسیژن هستند و این ممکن است بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

فولات به ویژه در افرادی که قصد بارداری دارند، مهم است چرا که کمبود فولات در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلاتی در هنگام تولد شود.

علائم کمبود اسید فولیک در بدن چیست؟

علائم کمبود اسید فولیک اغلب شامل موارد زیر هستند:

خستگی

موی خاکستری

زخم های دهان

تورم زبان

مشکلات رشد

نوروپاتی محیطی (نتیجه آسیب به یک یا چند گروه از اعصاب)

علائم کم خونی که به دلیل کمبود اسید فولیک رخ می دهد عبارت اند از:

کمبود اسید فولیک

خستگی مداوم

ضعف

بی حالی

پوست رنگپریده

تنگی نفس

تحریک پذیری

 

تغییرات رایج در بدن که نشان دهنده کمبود اسید فولیک است

فولات یک ویتامین محلول در آب است. در آب حل می شود و در سلول های چربی شما ذخیره نمی شود. این بدان معنی است که شما باید اسید فولیک مصرف کنید، زیرا بدن نمی تواند ذخیره ای از آن ایجاد کند. مقادیر اضافی ویتامین های محلول در آب از طریق ادرار دفع می شود.

مشکلات شناختی
اسید فولیک برای سیستم عصبی مرکزی بسیار مهم است اگر بدن فاقد این ویتامین باشد، ممکن است با افسردگی، مشکلات تمرکز، فراموشی و احساس عصبانیت داشته باشید. کمبود اسید فولیک اگر به درستی درمان نشود ممکن است خطر ایجاد اختلالات جدی مانند جنون یا بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

بدن درد 
در موارد شدید کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک، است مغز اکسیژن کمتری نسبت به حالت ایده ال دارد. در پاسخ، شریان ها شروع به ورم می کنند و سردرد می گیرید. اما مغز تنها اندامی نیست که اکسیژن را کم می کند، بنابراین می توانید درد را در بخش های دیگر بدن دچار کمبود آهن، به ویژه در سینه و پاها حس کنید.

تنفس های کوتاه و مشکلات تنفسی
اگر به خود توجه داشته باشید که هنگام انجام کارهایی معمولا نفس نفس می زنید، این به این معنی است که سطح اکسیژن پایین است چون بدن فاقد گلبول های قرمز خون است. علاوه بر این علامت، ممکن است شما هم چنین میزان ضربان قلب و احساس گیجی و یا حتی غش کردن را نیز تجربه کنید.

رنگ پریدگی 
هموگلوبین، پروتئین موجود در سلول های قرمز خون مسئول انتقال اکسیژن از ریه های شما به تمام بافت های بدن است. زمانی که بدن فاقد اسید فولیک است، به اندازه کافی گلبول های قرمز خون (و هموگلوبین) ندارد که عضوهای داخلی بدن را با مقدار اکسیژن لازم تامین می کنند. این می تواند منجر به احساس ضعف و خستگی عضلات، بی حسی در دست ها و پاهای شما و پوست رنگ پریده شود.

مشکلات هاضمه 
این علائم معده و روده چون تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال پس از غذا ممکن است اولین نشانه های کمبود اسید فولیک بدن باشد. علاوه بر این، در موارد حاد، ممکن است دچار بی اشتهایی شوید که معمولا منجر به کاهش چشمگیر وزن می شود.

عوارض کمبود اسید فولیک چیست ؟

فولات برای تولید نرمال گلبول های قرمز نیاز است. عوارض مربوط به کمبود اسید فولیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کم خونی مگالوبلاستیک به این معنی است که گلبول های قرمز بزرگ تر از نرمال هستند و به طور کامل توسعه نیافته هستند.

سطوح پایین سلول های خونی سفید و پلاکت ها

نقص های مادرزادی در نخاع و مغز جنین در حال رشد که نقص لوله عصبی نامیده می شوند.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا