چرا نباید روی زخم بتادین ریخت ؟

همه ما می دانیم زمانی که زخمی روی هر نقطه از پوست بدن ما به وجود می آید ، باید از آن مراقبت کنیم ، آن را تمیز نگه داشته و ضدعفونی کنیم تا دچار عفونت و مشکلات بعدی نشود. روش هایی مناسب در مورد مراقبت از زخم های بدن وجود دارند که می توانند زخم های عمیق ، درد شدید ، خطر ابتلا به عفونت و غیره را کاهش دهند اما گاهی اوقات به اشتباه از آن ها استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا نکاتی درباره مراقبت از زخم را بررسی کنیم.

هرگز روی زخم ها به خصوص زخم باز بتادین نریزید

برای درمان زخم نباید بتادین را داخل حفره زخم بریزید ، بلکه باید آن را اطراف حفره زخم استفاده کرد، زیرا بتادین حاوی ید است که به شدت برای سلول‏ های زایا و ترمیم‏ کننده زخم کشنده است. اگر بتادین در حفره زخم ریخته شود، موجب تاخیر در ترمیم زخم می شود و جوشگاه و اِسکار بیشتری از زخم به جا می ماند.

تمیز کردن سریع زخم با یک محلول ملایم

عفونت ها نه تنها به دلیل در معرض باکتری قرار گرفتن و یا پاتوژن ها ایجاد می شوند ، همچنین می توانند در برخورد با سطوح نیز به وجود بیایند . مثلاً باکتری های شاخه ای به دلیل برخورد با باکتری های روی سطوح ایجاد می شوند که معمولاً روی کارد آشپزخانه بیشتر از بقیه جاها دیده می شود.پس بهتر است مراقب باشید که زخم شما با هیچ جایی تماس نداشته باشد.

مراقبت از زخم

بهترین شستشو دهنده زخم، سرم شستشو یا نرمال سالین است. اگر سرم در دسترس نبود، یک محلول آب نمک نیز می تواند در این شرایط کمک کننده باشد تا ph داخلی بدن را تنظیم کند. همچنین می توانید از صابون های پاک کننده بسیار ملایم که حلال در آب هستند هم استفاده کنید . مراقب باشید که آب تصفیه شده باشد و سپس یک پد را به این آب آغشته کرده و روی محل زخم بزنید.

عدم استفاده از ضدعفونی کننده های قوی برای شستن زخم ها

مواد ضد عفونی کننده ای مثل هیدروژن پراکسید، الکل ها یا ید برای تمیز کردن زخم های باز استفاده می شوند اما بیشتر این مواد برای تمیز کردن سطوح خانگی مناسب هستند و گاهی اوقات برای پوست بدن انسان بیش از اندازه قوی محسوب می شوند و در نتیجه ممکن است به بافت پوست آسیب وارد کنند.

پوشاندن زخم ها و مرطوب نگه داشتن آن ها

باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا روی زخم شما را بپوشانند و پانسمان کنند. زخم هایی که مرطوب نگه داشته می شوند، تا 12 الی 15 روز بهبود پیدا می کنند اما اگر زخم بیشتر در معرض هوا قرار داشته باشد، این مدت زمان بهبودی به 25 تا 30 روز می رسد. پس باید آن را باندپیچی کنید تا بیش از حد در معرض هوای آزاد نباشند و سریع تر بهبود پیدا کنند.

منبع: نمناک

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا