برای پیشگیری و کنترل بیماری واریس چه باید کرد؟

هر آنچه که می خوریم می تواند تاثیر زیادی بر سلامت کلی بدن و به خصوص رگ ها و عروق خونی داشته باشد. متخصصان برای پیشگیری یا درمان هر نوع بیماری ای توصیه می کنند که مراقب عادات غذایی مان باشیم. تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای ناسالم باعث رسوب چربی در رگ ها می شود و تاثیر مستقیمی روی وضعیت رگ ها دارد. در این مقاله قصد داریم تا خوراکی هایی که برای پیشگیری یا کنترل بیماری واریس مفید هستند، را بررسی کنیم.

غذاهایی که برای پپیشگیری یا درمان واریس باید از مصرف آن ها جلوگیری کرد:

غذاهایی سرشار از سدیم

ممکن است متوجه این موضوع شده باشید که بعد از خوردن غذاهایی سرشار از سدیم، تورم پاها و سایر علائم وریدی شما دردناک تر و بیشتر می شود. مصرف بیش از حد سدیم باعث می شود بدن آب را ذخیره کند و این روند اغلب منجر به افزایش حجم و فشار خون شده و در نتیجه فشار اضافی به سیستم وریدی شما وارد و علائم واریس را بدتر خواهد کرد. به عنوان مثال غذاهای کنسروی، گوشت های فرآوری شده و حتی سس های سالاد اغلب سرشار از سدیم هستند. پنیر کاتج سرشار از سدیم است و می تواند تقریبا 40 درصد نیاز توصیه شده روزانه شما را تامین کند. هر چه مواد غذایی از حالت تازه و طبیعی خارج شوند، معمولا دارای سدیم بیشتری هستند. یک روش موثر برای کاهش مصرف سدیم این است که موادغذایی طبیعی و تازه را مصرف کنید.

کنترل بیماری واریس

غذاهایی سرشار از قند

آیا می دانید قند های افزودنی مانند قند موجود در کلوچه ها، کیک و آب نبات ها می توانند بر سلامت رگ های شما تاثیر بگذارند؟ مشکل از این جا شروع می شود که با مصرف مواد غذایی سرشار از قند، انسولین اضافی در خون آزاد شده و منجر به بالا رفتن قند خون و آسیب به عروق می شود. به همین دلیل است که افراد دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری وریدی قرار دارند. قند نیز همانند سدیم به طور مخفی در مواد غذایی وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از خرید مواد غذایی، برچسب های تغذیه ای را بخوانید و علاوه بر این باید میل به خوردن شیرینی را با مصرف میوه های تازه سرشار از فیبر از بین ببرید.

کنترل بیماری واریس

چربی های ناسالم

چربی های ناسالم مانند چربی هایی که در غذاهای سرخ شده، بیکن و کره یافت می شوند، ممکن است طعم خوشمزه ای داشته باشند اما برای رگ ها فایده ای ندارند. برخلاف چربی های موجود در گیاهانی مانند آواکادو و زیتون، چربی های اشباع شده ارزش غذایی کمی دارند. آن ها عملکرد هضم را مختل کرده و منجر به یبوست می شوند و علاوه بر این می توانند بر مسائل مربوط به مدیریت وزن نیز تاثیر بگذارند. گردو را به عنوان میان وعده ای خوشمزه و سیر کننده برای دریافت چربی های سالم در رژیم خود بگنجانید. همه این عوامل فشاری اضافی را روی سیستم گردش خون شما وارد می کنند بنابراین درصورت ابتلا به واریس از مصرف غذاهایی با چربی ناسالم خودداری کنید.

کافئین

برای اکثر افراد نوشیدن یک لیوان قهوه صبحگاهی جز واجبات و عادات آن ها است اما اگر به واریس مبتلا هستید، این عادت به عروق شما آسیب می رساند. کافئین رگ های خونی را منقبض کرده و فشار خون را افزایش می دهد که ممکن است منجر به افزایش علائم و حتی بیماری وریدی شود. اگر نمی توانید روز خود را بدون نوشیدنی های حاوی کافئین آغاز کنید، با پزشک عمومی یا متخصص قلب و عروق در این باره صحبت و مشورت کنید.

منبع: نمناک

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا