آیا شستن میوه و سبزیجات با مایع ظرفشویی سرطان زا است؟

اگر شما یا اطرافیانتان جز افرادی هستید که برای ضد عفونی و شستن میوه و سبزیجات از مایع ظرفشویی استفاده می کنید، باید بگوییم که شستن میوه ها و سبزیجات با صابون نه تنها برای آنها مضر است، بلکه می تواند برای شما نیز مضر باشد.

جیسون بولتون، استاد ترویج و متخصص ایمنی مواد غذایی در دانشگاه مین تعاونی توسعه می‌گوید: « بزرگ‌ترین تفاوت این است که دست‌ها و ظروف شما سطوح نفوذپذیری نیستند اما میوه ها و سبزیجات نفوذ پذیر هستند؛ اگرچه نفوذپذیری آنها بر اساس نوع متفاوت است.

چرا میوه ها و سبزیجات را نباید با محصولات شوینده شست؟

مسئله مهم این است که ممکن است میوه یا سبزیجات صابون را جذب کند، یا ممکن است مقداری از شوینده در میوه ها باقی بماند. طبق گفته وزارت کشاورزی، «مصرف‌کنندگان نباید میوه‌ها و سبزیجات را با مواد شوینده، صابون یا محصولات تجاری شستشو دهند.

این محصولات توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای استفاده در غذاها تایید یا برچسب گذاری نشده اند. چرا که باقی مانده های صابون یا مواد شوینده جذب شده روی محصول را ممکن است بخورید و بیمار شوید. به یاد داشته باشید، که حتی اگر پوست آنها را جدا کنید و مصرف کنید، به دلیل نفوذ این مواد به منافذ میوه و سبزیجات ممکن است مشکلاتی برای شما پیش آید.

علاوه بر این، صابون طعم خوبی ندارد! این می تواند طعم بد ایجاد کند و به سلول های ظریف میوه ها و سبزیجات آسیب برساند.

به خاطر داشته باشید که صابون لزوما با از بین بردن میکروب ها در تماس نیست، بلکه با برداشتن میکروب ها و کثیفی ها از روی پوست کار می کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری خاطر نشان می کند که جنبه رفتاری نیز به همان اندازه مهم است: “افراد به دلیل اصطکاک ناشی از کف کردن و مالش دادن، هنگام استفاده از صابون تمایل دارند دست ها را با دقت بیشتری تمیز کنند، که میکروب ها را بیشتر از بین می برد.”

بهترین جایگزین برای شستشوی سبزیجات

برای ضدعفونی و پاکسازی میوه ها و سبزیجات بهترین کار این است که از مقدار کافی نمک دریا یا مخلوط سرکه و آب استفاده کنید.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا