چرا افراد بعد از بهبودی کرونا بوی گندیدگی احساس می کنند؟

از دست دادن احساس بویایی و چشایی از ابتدای شیوع ویروس کرونا به عنوان یکی از علائم احتمالی بیماری «کووید ۱۹» گزارش شده بود اما اکنون جنبه جدیدی از اختلال در احساس بویایی پس از ابتلا به این بیماری همه‌گیر مشخص شده است که به آن بویایی پریشی می گویند

به گفته دانشمندان بریتانیایی، پس از ابتلا به ویروس کرونا حداقل ۲۵۰ هزار فرد بزرگسال یا کودک در این کشور از بویایی‌پریشی (Parosmia) رنج برده‌اند. بویایی پریشی عارضه ای است که در اثر آن افراد برای خوردن و آشامیدن با مشکل رو به رو می‌شوند و آب آشامیدنی برای این افراد بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد و هنگام مصرف مواد خوراکی بوی مدفوع یا گندیدگی احساس می‌کنند.

بویایی پریشی در کودکان

این عارضه که با عنوان بویایی‌پریشی گفته می شود، به عنوان یکی از علائم تازه شناخته‌شده بیماری «کووید ۱۹» یاد می‌شود. بررسی‌ها در بریتانیا نشان می‌دهد که کودکان در جریان موج جدید ابتلا به سویه‌های جدید ویروس کرونا به بویایی‌پریشی مبتلا شدند؛ و این باعث می شود که کودکان تمایلی به مصرف مواد خوراکی و انواع غذا نداشته باشند. در حالی است که تاکنون تصور می‌شد که کودکان اشتهای خود را از دست داده‌اند یا در برابر خوردن غذا مقاومت می‌کنند.

بویایی پریشی

بنا به گزارش‌های به دست آمده برخی از کودکان بر اثر بویایی‌پریشی دچار کاهش وزن شدید شدند و در موارد حاد تر نیز مواردی از بستری کودکان بر اثر کم‌آبی بدن گزارش شده است. پزشکان به والدین این دسته از کودکان توصیه می کنند که مواد خوراکی مانند ماکارانی یا موز که به طور طبیعی مزه کمتری دارند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به بویایی پریشی است.

راه حل خلاصی از بویایی پریشی

موادی مانند پیاز، سیر، گوشت پخته و قهوه که به طور طبیعی بو و مزه تندتری دارند می‌توانند برای فرد مبتلا به بویایی‌پریشی تهوع‌آور باشند.

به گفته دانشمندان تمرین حس بویایی با استفاده از چهار اسانس طبیعی متفاوت (مانند بوی لیمو، گل سرخ، قهوه و دمنوش اکالیپتوس) حداقل دو بار در روز می‌تواند به بهبود تدریجی بویایی‌پریشی کمک کند.

بینه، فقط یک فروشگاه نیست!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا