خواب کافی چطور باعث موفقیت در زندگی می شود؟

در دنیای امروزی، ما تلاش می کنیم کارهای زیادی انجام دهیم، پروژه هایی را در محل کار اجرا کنیم، وقت خود را به خانواده اختصاص دهیم، به باشگاه بدن سازی برویم و گردش و تفریح را فراموش نکنیم. اما گاهی اوفات برای رسیدگی به کارهای عقب افتاده ممکن است زمان خواب مان را کاهش دهیم، غافل از این که کمبود خواب می تواند سلامتی را به خطر بیندازد، باعث سردرد و ضعیف شدن ایمنی بدن شود. در این مقاله قصد داریم تا مساله ی خواب کافی و تاثیر آن بر موفقیت در زندگی را دقیق تر بررسی کنیم.

کیفیت نه کمیت

وقتی به موفقیت فکر می کنیم، کمتر کسی به مساله ی خواب کافی توجه می کند اما لازم است بدانید که خواب اساس زندگی هر موجود زنده ای است. محققان دانشگاه کالیفرنیا ادعا می کنند که از هر 1000 نفر تنها 1 نفر دارای یک ژن نادر است که به فرد اجازه می دهد فقط 4 الی 5 ساعت بخوابد و در این مدت خواب کافی داشته باشد.

کم خوابی یا خوابیدن بیش از حد هر دو به یک اندازه برای بدن مضر هستند، حتما برای شما هم پیش آمده زمانی که بیش از 8 ساعت خوابیده اید، خسته و کسل از خواب بیدار شده اید. برای سلامتی و تندرستی و موفقیت در کار، حتما به زمان و کیفیت خوابتان توجه داشته باشید، زیرا بعید است کسی شب را بیدار بماند و در عوض صبح بتواند در نور روشن اتاق با سر و صدای بیرون از خانه، به خوبی بخوابد. با محروم کردن خود از یک استراحت شبانه با کیفیت، فرصت بهبودی کامل را از بدن خود می گیرید.

موفقیت در زندگی

چرا خواب کافی مهم است؟

مهم ترین فرآیندهای فیزیولوژیکی در هنگام خواب اتفاق می افتد و علاوه بر این، در این زمان، مغز چیزهایی را که در هنگام بیداری دیده است، در حافظه بلند مدت و کوتاه مدت ثبت می کند. اگر خواب کافی نداشته باشید، مغز زمان لازم برای ثبت اطلاعات و بازسازی اندام های بدن وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل است که خواب بی کیفیت یا کمبود خواب برای طولانی مدت، روی وضعیت جسمی و عاطفی تاثیر منفی می گذارد؛ بهره وری کاهش می یابد، خلق و خو بدتر می شود و فرد مدام احساس خستگی خواهد داشت. علاوه بر این، افرادی که کم خوابی دارند نسبت به سایر افراد سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و… قرار دارند.

جالب است بدانید که به گفته ی محققان دانشگاه کالیفرنیا، افرادی که در هر شبانه روز کمتر از 6 ساعت می خوابند 4 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری های ویروسی قرار دارند.

بینه یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا