چطور فرزندان حرف گوش کن تربیت کنیم؟

تربیت کودکان حرف گوش کن کار آسانی نیست و خود به خود به وجود نمی‌آید؛ به‌خصوص که در دنیای امروز که بچه‌ها تحت تأثیر عوامل گوناگونی نظیر شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای، دوستان و… هستند، در این شرایط اگر روش‌های تربیتی خود را به روز نکنید نمی‌توانید فرزندتان را آن گونه که می‌خواهید تربیت کنید. در ادامه چند راهکار ساده معرفی کردیم تا با انجام این راهکار ها، کودکان بهتر به حرف شما گوش دهند.

توجه کودکتان را جلب کنید

وقتی به توجه فرزندتان نیاز دارید، مطمئن شوید که توجه او را به خود جلب کرده اید و این به معنای تماس چشمی است. به چشمان او نگاه کنید، با این کار نه تنها او با دقت شما را می بیند و می شنود، بلکه ارتباط بین شما نیز تقویت می شود. لازم است بدانید که اگر می خواهید به کودکان بگویید کاری انجام دهد، به جای اینکه از اتاق دیگری او را صدا بزنید و به او بگویید، بهترین کار این است که کارتان را رها کنید، پیش او بیایید و بعد با او صحبت کنید.

از طرفی دستورات منفی مانند «نباید» و «نه» باعث سردرگمی بیشتر بچه‌ ها می شود، چرا که این دو سوال در ذهن آن ها شکل می گیرد:

1) او چه کاری را نمی خواهد که من انجام دهم؟

2) او از من می خواهد به جای آن کار، چه کار دیگری انجام دهم؟

کودکان حرف گوش کن

این حالت گیج کننده و متناقض است. برای مثال به جای جمله «اسباب بازی های خود را روی زمین نگذارید»، بهتر است بگویید «لطفاً اسباب بازی های خود را در سطل اسباب بازی بگذارید» . چرا که اگر بگویید «این کار را انجام نده»، کودک باید رفتار فعلی را متوقف کند و رفتار جایگزین مناسب را تعیین کند؛ در عوض، به فرزندتان بگویید چه کاری انجام دهد.

سعی کنید بیشتر پاسخ مثبت دهید

یک لحظه درباره این مساله فکر کنید که واکنش شما به 10000 درخواستی که هر روز از فرزندتان دریافت می کنید چیست؟ “نه،” درست است؟

اغلب والدین وقتی با درخواست‌ها بمباران می‌شوند، بررسی درخواست ها دشوارتر می شود، بنابراین فقط پاسخ‌های از قبل آماده شده ارائه می‌دهید: “نه، امروز نه”. “نه، من برای آن وقت ندارم.” “نه.” “جواب منفی.”

و وقتی «نه» پاسخ همیشگی شما است،تعجبی ندارد که بچه‌ها به درخواست‌های شما گوش ندهند! به دنبال دلایلی باشید که بیشتر اوقات بله بگویید. پاسخ‌های «بله» شما باعث تعجب و خوشحالی فرزندتان می‌شود و وقتی چیزی می‌خواهید توجه بیشتری به او نشان  می دهند!

به عنوان مثال به جای «نه ما نمی‌توانیم به پارک برویم»، بگویید «پارک عالی به نظر می‌رسد اما بهتر است آخر هفته برویم یا فردا عصر؟» به جای «نه، شما نمی‌توانید بستنی بخورید»، بگویید «بستنی خوشمزه است میخوای برای بعد از شام امتحان کنی؟»

کودکان حرف گوش کن

گفتارتان را کوتاه کنید

والدین و به خصوص مادران تمایل دارند یک پاسخ پنج ثانیه ای را به یک مکالمه ی پنج دقیقه ای تبدیل کنند!

ضرب‌المثلی در صنعت فروش وجود دارد که می‌گوید: «هرگز چیزی را که می‌توانی با بله بفروشی، با بله‌بله نفروش».این مثال در فرزندپروری نیز منطقی است. زمانی که سعی می کنید توجه فرزندتان را به خود جلب کنید، تا حد امکان مختصر صحبت کنید چرا که او در این حالت زمانی برای مخالفت با شما نخواهد داشت!

پیشاپیش تشکر کنید

با انجام این کار به فرزندان خود کمک کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشند. گوشزد کردن کار همراه با تشکر باعث می شود تا فرزندانتان به انجام کار خوب، تشویق شوند. به عنوان مثال می توانید به جای گفتن اینکه “بهتر است دیگر حوله شما را روی زمین نبینم!”بگویید “متشکرم که بعد از دوش گرفتن حوله ات را آویزان کردی”

کودکان حرف گوش کن

مردم، و بله، حتی کودکان، معمولاً انتظارات ما را برآورده خواهند کرد، اگر آنها را به شیوه ای مثبت مدیریت کنیم. از قبل به آنها اطلاع دهید که به آنها برای انجام کار درست اعتماد دارید، خطوط ارتباطی باز ایجاد می کند و احتمال تکمیل کار را افزایش می دهد.

در آخر لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که تربیت کودکان حرف گوش کن تا حد زیادی به رفتار شما به عنوان والدین باز می گردد و هر طور که شما رفتار کنید آن ها نیز همانطور با شما رفتار خواهند کرد. پس در وهله ی اول لازم است تا مراقب رفتار خودتان باشید.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا