جویدن آدامس خوبه یا بد؟

مردم هزاران سال است که به اشکال مختلف آدامس می جوند. اولین صمغ ها از شیره درختانی مانند صنوبر یا چیکل مانیلکارا تهیه می شد. با این حال، اکثر آدامس‌های مدرن از لاستیک‌های مصنوعی ساخته می‌شوند. این مقاله به بررسی فواید سلامتی و خطرات احتمالی جویدن آدامس می پردازد.

کمک به کاهش وزن

آدامس هم شیرین است و هم کم کالری و بدون اینکه تأثیر منفی روی رژیم غذایی شما بگذارد طعم شیرینی دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد که جویدن آدامس می تواند باعث کاهش اشتها شود و از پرخوری جلوگیری کند.

یک مطالعه کوچک نشان داد که جویدن آدامس بین وعده های غذایی باعث کاهش احساس گرسنگی و کاهش مصرف میان وعده های پر کربوهیدرات در بعد از ظهر می شود.

با این حال، نتایج کلی متفاوت هستند، چرا که برخی از مطالعات گزارش داده اند که جویدن آدامس بر اشتها یا دریافت انرژی در طول یک روز تأثیر نمی گذارد. با این حال، برای تعیین اینکه آیا جویدن آدامس باعث کاهش وزن در طولانی مدت می شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

جویدن آدامس

محافظت از دندان ها و کاهش بوی بد دهان

جویدن آدامس های بدون قند می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. مطالعات نشان داده اند که آدامس های شیرین شده با قند زایلیتول نسبت به سایر آدامس های بدون قند در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثرتر هستند.

زایلیتول یک قند طبیعی است که باعث کاهش ایجاد پوسیدگی دندان می شود. این ماده به طور طبیعی در میوه هایی مانند آلو و انواع توت ها و در سبزیجاتی مانند گل کلم و همچنین قارچ ها یافت می شود و به طور مصنوعی میتوان آن را از مواد گیاهی مانند چوب درخت توس و راس به دست آورد.

زایلیتول هر چند مزه ی شیرینی دارد، اما در دهان بر خلاف شکر به اسیدهایی که پوسیدگی را ایجاد می کنند، تبدیل نمی شود. زایلیتول به عنوان یک شیرین کننده طبیعی است که باعث کاهش پوسیدگی می‌گردد و توسط FDA و ADA به تایید رسیده است.

در واقع، نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داده است که جویدن آدامس شیرین شده با زایلیتول، میزان باکتری های بد دهان را تا 75 درصد کاهش می دهد.

ایجاد مشکلات گوارشی

آدامس های بدون قند حاوی ملین ها و FODMAP ها هستند. آدامس های بدون قند وقتی به مقدار زیاد مصرف شوند، اثر ملین دارند؛ این بدان معنا است که جویدن مقدار زیادی آدامس بدون قند می تواند باعث ناراحتی گوارشی و اسهال شود.

علاوه بر این، تمام آدامس های قندی FODMAP هستند که می توانند مشکلات گوارشی برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ایجاد کنند. فودمپ ها FODMAPs کربوهیدرات کوچک موجود در برخی مواد غذایی خاص، از جمله گندم و لوبیا می باشند مطالعات نشان می دهد ارتباط قوی بین فودمپ ها و علائم گوارشی مانند گاز، نفخ، معده درد، اسهال و یبوست وجود دارد.

جویدن آدامس

احتمال ایجاد سردرد

یک بررسی تحقیقاتی نشان می دهد که جویدن منظم آدامس ممکن است در افرادی که مستعد حملات میگرنی و سردرد های تنشی هستند باعث سردرد، شود. البته تحقیقات بیشتری برای اثبات این مورد نیاز است، اما محققان پیشنهاد کرده اند بهتر است افراد مبتلا به میگرن کمتر آدامس بجوند.

جمع بندی

اگر آدامس جویدن را دوست دارید، بهتر است آدامس های بدون قند ساخته شده با زایلیتول را انتخاب کنید. البته به جز افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر که نباید آدامس بدون قند مصرف کنند چرا که آدامس بدون قند حاوی FODMAP است و ممکن است باعث مشکلات گوارشی در افراد مبتلا به IBS شود.

کسانی که نمی توانند FODMAP ها را تحمل کنند باید آدامس شیرین شده با شیرین کننده های کم کالری را انتخاب کنند. در نهایت توصیه می کنیم برای اطمینان بیشتر درباره مصرف آدامس بهتر است با دندانپزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

بینه، یک کلیک تا سلامتی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا