دردسر های کمبود ویتامین B12

یکی از ویتامین های ضروری بدن ویتامین B12 است که کمبود آن در بدن، علائم هشداردهنده‌ای از نظر جسمی دارد.

بدن انسان برای سوخت‌و‌ساز و عملکرد مناسب اندام‌ها به انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی نیاز دارد که غالبا از موادغذایی دریافت می‌کند.یکی از ویتامین های ضروری بدن ،ویتامین B12 است که کمبود آن علائم هشداردهنده‌ای از نظر جسمی دارد.

کمبود ویتامین B12 معمولا در سالمندان و به‌ویژه افرادی که از نقص خودایمنی رنج می‌برند بیشتر دیده می‌شود. باکتری‌های روده نقش مهمی در این میان ایفا می‌کنند. ویتامین B12 از مقابله با خستگی گرفته تا حفظ سلامت اعصاب و سلول‌های خونی مؤثر است. کمبود این ویتامین باعث بروز درد‌های ناگهانی و غیرعادی می‌شود.

علائم کمبود ویتامین B12

شوک‌های عصبی در یک سمت بدن یکی از علائم کمبود ویتامین B12به شمار می‌رود. این شوک‌ها طی چند ثانیه مانند شوک خفیف، اما عمیق الکتریکی بروز و به سرعت فروکش می‌کند. این اتفاق در یک طرف بدن از لگن تا قسمت‌های فوقانی بدن و حتی روی دنده‌ها بروز می‌کند.

کم‌خونی از دیگر مشکلاتی است که با افزایش کمبود ویتامین B12 ، فرد دچار کم‌خونی می‌شود. یکی از علائم هشداردهنده کم‌خونی، زردشدن پوست است طوری که رنگ پوست بدن فرد رنگ پریده یا زرد می‌شود.

از دیگر علائم کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 می‌توان به خستگی، کوتاهی نفس، سرگیجه، نامنظمی ضربان قلب، بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن دست‌ها و پاها، ضعف عضلانی، تغییرات شخصیتی، حرکات ناپایدار و فراموشی اشاره کرد.

ویتامین های ضروری بدن

زمانی که بدن دچار کمبود این ویتامین می‌شود، شکل این سلول‌ها غیرعادی شده و اکسیژن آن گونه که باید در بدن منتقل نمی‌شود و دلیل بروز علائم کم‌خونی در کمبود ویتامین B12 به همین دلیل است. التهاب و تورم زبان، سختی در راه‌رفتن و مشکل برقراری تعادل از دیگر علائم کمبود این ویتامین در بدن هستند

کم بود ویتامین B12  باعث ایجاد برخی صدا ها در گوش می شود . این صدا‌ها غیرمعمول و دائمی است . زنگ گوش و صدا‌هایی از این قبیل، حالتی آزاردهنده دارد که در یک یا هر دو گوش اتفاق می‌افتد. این صدای ایجاد شده را فقط خود فرد شنیده و اطرافیان قادر به شنیدن این صدا نیستند.

ویتامین های ضروری بدن

ویتامین B12 در انواعی از موادغذایی شامل تخم مرغ، گوشت گاو، جوجه، پنیر، ماست، صدف و ماهی یافت می‌شود. گاهی به دلیل وجود انواعی از باکتری‌ها در روده کوچک، روده قادر به جذب ویتامین B12 نیست. این باکتری‌ها قبل از اینکه روده کوچک ویتامین B12 را جذب کند ویتامین موجود را  استفاده می‌کند.

بینه فقط یک فروشگاه نیست 

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است ؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا