چطور دچار پوسیدگی دندان می شویم؟

پوسیدگی و خرابی دندان مشکلی است که در یک لحظه و یک روز به وجود نمی آید، بلکه زمانی زیادی لازم است تا مینا دندان حل شده و بافت آن از بین برود. از همان دوران نوزادی، انسان‌ میکروب که باعث خرابی دندان ها می شود را از مادرش می‌گیرد و بسته به غذا هایی که مصرف می‌شود این میکروب‌ها رشد می‌کنند.

مهم‌ترین علت رشد میکروب‌ها و خرابی دندان‌ها مصرف قند است. در دنیایی که زندگی می‌کنیم همه نوع قند و شکر تصفیه شده مضری در دسترس ما قرار دارد. هر چه قند بیشتری مصرف کنید، پوسیدگی دندان‌هایتان بیشتر می‌شود. چرا که میکروب‌ ها عاشق قند هستند و از آن‌ها انرژی می‌گیرند؛ بنابراین قبل از مصرف خوراکی ها و مواد غذایی به این مساله دقت کنید. سعی کنید سبزیجات،گوشت، خشکبار و غلات شامل کربوهیدرات، بیشتر مصرف کنید چرا که این خوراکی ها قند کمتری دارند.

در مراحل اولیه پوسیدگی دندان ، فرد معمولا هیچ علائم ظاهری ندارد و در صورتی که پوسیدگی و خرابی دندان بسیار گسترش یابد و به ریشه و عصب دندان برسد، باعث دندان درد می‌شود. زمانی که دندان در معرض گرما و سرما و یا غذا ها و نوشیدنی‌های شیرین است، افزایش پیدا می‌کند. پزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، توصیه می کنند که هر 6 ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید.

روش ها جلوگیری از پوسیدگی دندان

1- حداقل دو بار در روز دندان های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید

2- روزانه بین دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید.

3- مصرف غذاهای شیرین را متوقف کنید، خوردن شکر مهمترین عامل خطر برای پوسیدگی است پس سعی کنید میزان مصرف قند را کاهش دهید

4- میان وعده ها و خوراکی های مضر را کمتر مصرف کنید

5- از دهان شویه‌ های آنتی باکتریال استفاده کنید

بینه فقط یک فروشگاه نیست

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است ؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا