روند پیری مغز چگونه اتفاق می افتد؟

به گزارش نوروسافاری از موسسه آلبرت اینشتین، مقاله جدیدی در مجله Nature نشان می دهد که سلول های بنیادی ( نوعی از سلول ها که می توانند به بسیاری از سلول های دیگر تمایز یابند) در ناحیه خاصی از مغز پیری را کنترل می کنند. این تیم حتی  توانستند با استفاده از پیوند یا حذف سلول های بنیادی آن ناحیه، روند پیری را کند کرده و سرعت ببخشند.

پیری چالش مهمی برای جامعه است. تا سال ۲۰۵۰، برای اولین بار بر روی کره زمین، تعداد افراد مسن به اندازه تعداد کودکان زیر ۱۵ سال خواهد بود. این تغییر نشانگر فشار بی سابقه ای بر روی سیستم های مراقبت های اجتماعی و سلامت است. فهم این مطلب که ما چطور می توانیم همزمان با روند پیری، خود را در سطح مطلوبی از سلامت حفظ کنیم از نظر اهمیت، رو به افزایش است.

روند پیری مغز چگونه است؟

در این مقاله جدید محققان هیپوتالاموس را مطالعه نمودند که از نظر ما گاهی در کنترل روند پیری مغز نقش دارد. این ساختار الماس گونه در مرکز مغز، سیستم های عصبی و اندوکرینی (هورمونی) را به هم مرتبط می سازد. هیپوتالاموس به تنظیم بسیاری از نیازها و رفتارهای اساسی شامل گرسنگی، خواب، ترس و خشونت کمک می کند. در مغز انسان، شروع رفتارها معمولا پیچیده است اما اگر شما از یک ترس ناشناخته فرار کنید یا دچار خشم شدید شوید، هیپوتالاموس شما موقتا کنترل را به دست می گیرد.

این تیم، گروه خاصی از سلول های بنیادی در هیپوتالاموس را مطالعه کردند و همزمان با پیر شدن گروه کوهورت موش ها، اتفاقی که در این سلول ها می افتد را مانیتور نمودند. موش به طور طبیعی حدود دو سال زندگی می کند ولی محققان دریافتند این سلول ها در حدود ۱۱ ماهگی شروع به ناپدید شدن می کنند و در ۲۲ ماهگی به طور کامل از بین می روند. سرعت از بین رفتن سلول های بنیادی ارتباط بسیار نزدیکی با تغییرات پیری در حیوانات مانند کاهش در یادگیری، حافظه، معاشرت اجتماعی، استقامت عضلانی و عملکرد ورزشی دارد.

با انجام این آزمون اطلاعات خود را درباره ی روند پیری مغز محک بزنید

بینه، فقط یک فروشگاه نیست!

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا