کرونا برای این کودکان کشنده است

کودکان مبتلا به برخی بیماری‌ های نقص ایمنی حامل جهش ‌هایی در ژن‌ هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت‌ های ویروسی تنظیم می ‌کنند و میزان مرگ و میر بیشتری به دلیل ابتلا به کرونا دارند.
به گزارش بهداشت نیوز، اکثر کودکان آلوده به ویروس کرونا به بیماری خفیفی مبتلا می شوند یا اصلاً علائمی از خود نشان نمی دهند. اما برای درصد کمی، ممکن است عوارض جدی ایجاد شود. در این راستا، مرگ و میر در میان کودکان مبتلا به بیماری‌ های نقص ایمنی اولیه آلوده به کرونا بسیار بیشتر است.

کیانگ پان هامارستروم (Qiang Pan-Hammarström) استاد بخش علوم زیستی و تغذیه مؤسسه کارولینسکای سوئد که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت می ‌گوید: نتایج تحقیقات ما نشان می ‌دهد که معاینه اولیه ایمونولوژیک و تجزیه و تحلیل ژنتیکی باید در کودکان مبتلا به ویروس کرونای شدید یا سندرم چند التهابی (MIS-C) انجام شود.

او می افزاید: پزشکان می‌ توانند به این کودکان در درمان ‌های دقیق ‌تر بر اساس تغییرات ژنتیکی کمک کنند.

هامارستروم در ادامه توضیح می دهد که نحوه تأثیر عفونت بر بیماران مبتلا به بیماری های نقص ایمنی اولیه، یعنی بیماری های ارثی و مادرزادی سیستم ایمنی، بحث برانگیز است. حتی در میان این بیماران، برخی از ابتلای شدید به کرونا رنج می برند در حالی که برخی دیگر علائم خفیف را تجربه می کنند.

برای بررسی دقیق ‌تر این موضوع و تلاش برای یافتن توضیحات ژنتیکی برای اشکال شدید کرونا، محققان موسسه کارولینسکا، بیماران جوان مبتلا به بیماری ‌های نقص ایمنی اولیه را مطالعه کردند که به کرونای شدید یا بحرانی مبتلا شده بودند.

پان هامارستروم اینگونه ادامه می دهد که نتایج پژوهش های ما مکانیسم مولکولی این بیماری‌ های ایمنی را روشن کرده و امکان توسعه یک درمان هدفمندتر را باز می ‌کند. دانش به دست آمده از این مطالعه همچنین به ما امکان می دهد تا استراتژی های بهتری برای درمان و پیشگیری از بیماری شدید کرونا در این بیماران ایجاد کنیم.

حسن ابوالحسنی (Hassan Abolhassani) استادیار ایرانی گروه علوم زیستی و تغذیه مؤسسه کارولینسکا و یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌ گوید: این یافته نشان می ‌دهد که بسیاری از کودکان مبتلا به این نوع بیماری ایمنی نمی ‌توانند آنتی ‌بادی‌ های ضد ویروسی تولید کنند و بنابراین از مزایای کامل واکسیناسیون برخوردار نیستند.

ابوالحسنی افزود: تجزیه و تحلیل های ژنتیکی نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از شرکت کنندگان، جهش هایی در ژن هایی داشتند که برای دفاع ایمنی مهم هستند که این امر می تواند نقص ایمنی آنها را توضیح دهد. یک مکانیسم مهم، جهش‌ هایی بود که بر پروتئین ‌هایی تأثیر می ‌گذارد که سیستم ایمنی را در طول عفونت ویروسی تنظیم می‌ کنند که به اینترفرون‌ها معروف هستند.

تجزیه و تحلیل پاسخ ‌های ایمنی بیماران نشان داد که کودکان مبتلا به ویروس کرونای شدید یا سندرم چند التهابی پروفایل ‌های ایمونولوژیکی دارند که با پروفایل ‌های کودکان مبتلا به نقص ایمنی اولیه متفاوت است. گفتنی است که این مطالعه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران)، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (ایران)، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (ایران)، علاوه بر سایر دانشگاه های اروپایی و آمریکایی انجام شده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است.

منبع : بهداشت نیوز

بینه یک کلیک تا سلامتی 

آیا این مطلب برای شما مفید بوده است ؟

0%

امتیاز کل

خلاصه امتیاز

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا